Het is maar hoe je het bekijkt....

14 oktober 2006

Het is maar hoe je het bekijkt....

In het blad binnnenlands bestuur stond een kort interview met de fractievoorzitter van Nieuw Enkhuizen (twee weken lang hier te vinden). Kern van het vraaggesprek was hoe gaat men om met wet en regelgeving, en dan met name rondom bouwvergunningen.De beantwoording geeft te denken en is op zijn zachtst gezegd onverstandig.De rode draad in debeantwoording was "dat het in de grote stad nu eenmaal anders werkt dan in een dorp, iedereen kent elkaar en dan gaat het makkelijker, en het is maar hoe je de regels interpreteert".

Dat kan natuurlijk niet, iedereen en vooral ambtsdragers, horen uitvoering te geven aan de wet en regelgeving, de grootte van een woonplaats moet en kan daar geen verschil in maken. Met de opmerking "iedereen kent iedereen, en dan gaat het makkelijker" slaat de fractievoorzitter de plank volkomen mis, dit werkt dus willekeur en vriendjespolitiek in de hand, en dat kan niet de bedoeling zijn. Vrije interpretatie van wet en regelgeving is wat mij betreft uit den boze. Dat ereen overdreven regelzucht met betrekking tot vergunningen bestaat, zal niemand ontkennen, maar dat geeft geen vrijbief om het naar eigen inzicht van de ambtenaren in te vullen.

Dat zou wat wezen zeg, dat men bijvoorbeeld in Hoorn zich wel strikt houdt aan de regels, omdat de aanvrager de desbetreffende ambenaar niet kent,maar datinWognum zonder "gedoe" de zaken veel sneller en anders dan voorgeschreven, worden afgehandeld, omdat hier de aanvrager de ambtenaar kent van de voetbalclub, of een kennis/familielid is.

Als de fractievoorzitter verklaart dat hij uitgaat van de integiteit van de ambtenaar, is dat heel nobel gedacht, maar er moet wat mij betreft altijd worden voorkomen, dat de schijn van willekeur wordt gewekt. Dat kan alleen als ALLE ambtenaren in IEDERE woonplaats groot of klein, zich aan de wet en regelgeving houdt.