SCHRIKBEELD

28 september 2006

SCHRIKBEELD

Het schrikbeeld dat ik had over de invoering van de WMO en dan met name over de gevolgen in de eerste fase, namelijk de thuiszorg , schijnt nu voor clienten in een ander deel van Nederland snel waar te worden. Dit bericht kwam ik al "surfend" tegen:

Eerste ontslagen thuiszorg door WMO

Thuiszorgorganisatie Internos uit Ridderkerk ontslaat 70 medewerkers, omdat de gemeenten Ridderkerk, Barendrecht en Albrandswaard hebben besloten met een andere zorgaanbieder in zee te gaan. Internos heeft dat woensdag bekendgemaakt. De vakbonden vrezen dat nog veel meer ontslagen in andere gemeenten zullen volgen.

Gemeenten mogen per 1 januari zelf bepalen met welke zorgorganisatie ze een contract afsluiten voor thuiszorg voor zieken en ouderen. De drie gemeenten verbreken nu de samenwerking. Volgens een woordvoerder speelt de prijs die de thuiszorgorganisatie rekent voor haar werk daarbij een rol. Internos zegt nu te worden gestraft voor de hoge kwaliteit die ze aan haar klanten biedt.

Selecteren
Ridderkerk en omliggende gemeenten willen een contract afsluiten met een grote zorgorganisatie uit Meppel, Evean . Zij hopen dat Evean overtollig personeel van Internos wil overnemen. Volgens een woordvoerder van de gemeente is daarbij niet gegarandeerd dat het personeel hetzelfde salaris en dezelfde arbeidsvoorwaarden krijgt. De gemeente zegt door nieuwe wetgeving en Europese richtlijnen gedwongen te worden streng te selecteren op prijs en kwaliteit.

Veranderingen
Ridderkerk en de buurgemeenten zijn een van de eersten die al hebben bepaald welke thuiszorgbedrijven een contract krijgen. Zij zeggen voldoende tijd te willen overhouden om de thuiszorgclinten voor te bereiden op alle veranderingen die hen per 1 januari staan te wachten. Veel ouderen zullen bijvoorbeeld een andere thuiszorgmedewerkster over de vloer krijgen.

De Raad in Enkhuizen heeft altijd verklaard kwaliteit boven geld te willen stellen, maar ik ben er nog steeds niet gerust op. Met name de beantwoording op een vraag of clienten in Enkhuizen de garantie krijgen dat zij hun vertrouwde thuiszorgmedewerk(st)er kunnen behouden geeft mij een onplezierig gevoel. Deze bestond voornamelijk uit: "In principe wel en vooralsnog". Daar kan je alle kanten mee op. behalve de goede, dit is dus geen garantie.

Alle fracties in Enkhuizen moeten in mijn opinie vanaf 1 januari 2007 het hele proces van invoering zeer nauwlettend volgen en bij signalen dat er zaken verkeerd gaan of niet conform de afspraken, direkt hun verantwoordelijkheid nemen als volksvertegenwoordigers en aan de bel trekken.

Het is een zeer ingewikkelde materie, en bij de vasttelling van de beleidsnota EN de verordening heeft de raad zeer weinig tijd gekregen om tot een goede afweging te komen. Het was besluiten met het mes op de keel zal ik maar zeggen.Wat mij nogal wantrouwend maakt is dat men de RaadEN de burgers van Enkhuizen (die volgens mijNOG minderinformatie hebben gekregen) probeert in slaap te sussen met het continue herhalen van de woorden "eigenlijk verandert er niet zoveel", dat bestrijdt ik en met mij alle patientenorganisaties en belangenverenigingen.Hetkomt een beetje over als" ga maar rustig slapen, het komt allemaal wel goed".

Als we dan terugkijken naar de behandeling in de raadsvergadering van 26 september, geeft dat weinig hoop.Ten eerste was deze zeer chaotisch en daarbij was de beantwoording van de verantwoordelijk wethouder ver onder de maat. Je mag als burger EN raadslid toch minimaal verwachten dat deze zichzodanig in deze materie heeft verdiept, dat hij zonder mankeren antwoord kan geven op vragen uit de Raad. daar was geen sprake van, de beantwoording werd vooral opgezocht en voorgelezen uit de beleidsnota, op een aantal vragen kwam helemaal geen antwoord en dat de voorzitter van de raad de wethoudermoet souffleren kom natuurlijk helemaal niet sterk over. Uiteindelijk werd de beleidsnota en verordening dan toch maar aangenomen en dan niet uit volle overtuiging maar meer uit het gevoel van "God zegen de greep".

Nu is het van het allergrootste belang om de huidige en toekomstige gebruikers op alle mogelijke manieren van goede informatie te voorzien en daar moet men direct mee beginnen, het gaat immers om die mensen en hun belangen, rechten en plichten.