h

profielschets SP-fractie

7 september 2006

profielschets SP-fractie

Profielschets burgemeester Enkhuizen
Deze profielschets bestaat uit de volgende onderdelen:
1.een omgevingsschets van de gemeente Enkhuizen
2.de omschrijving van de taken en de rol van de burgemeester
3.het profiel van de burgemeester

  1. Omgevingschets gemeente Enkhuizen
    Algemeen
  2. De gemeente Enkhuizen is een historische Zuiderzeestad met bijna 600 rijks en gemeentelijke monumenten. Lelystad en Hoorn zijn de dichtstbijzijnde grotere steden die goed te bereiken zijn. Enkhuizen trekt jaarlijks ruim 1 miljoen bezoekers, die vooral voor de verschillende musea, het attractiepark en de haven onze stad aandoen. Toerisme is een grote economische factor. Enkhuizen biedt niet alleen historie, maar heeft ook moderne bedrijventerreinen, daarbij zijn de zaadbedrijven en de kunststofverwerkende fabriek de grootste werkgever. Daarnaast is Enkhuizen een gemeente met veel groen, het recreatiegebied Streekbos en het Wilhelminaplantsoen worden veelvuldig door de eigen bewoners bezocht, evenals het Enkhuizer Zand aan het Ijsselmeer.Het is een levendige gemeenschap gekenmerkt door vele maatschappelijke en culturele organisaties. De gemeente telt 17.714 inwoners. De Enkhuizers zijn trots op hun stad en dragen dat ook met verve uit.

Bereikbaarheid
Enkhuizen is ontsloten via drie belangrijke wegen, de Wes-tFrisiaweg, de Provinciale weg, die naar Hoorn leidt en de Lelydijk, die naar Lelystad loopt. Er zijn plannen om de Westfrisiaweg te verdubbelen.
Enkhuizen is het start en eindstation van de spoorlijn naar Amsterdam. Over het water is Enkhuizen uitstekend bereikbaar. De waterwegverbindingen zijn zowel voor de beroeps- als voor de recreatievaart van groot belang.
Beleid
Enkhuizen voert op dit moment een sober beleid, in het verleden zijn tekorten ontstaan die ertoe hebben geleid onder andere een bezuiniging in ftes door te voeren binnen het eigen ambtenarenapparaat, dit proces is nog gaande. Er is projectmatig ingezet op Enkhuizen in de greep.
Bestuurlijke organisatie
Sinds de verkiezingen van 7 maart 2006 zijn de 17 raadszetels als volgt verdeeld:

P.v.d.A.
4 zetels
Nieuw Enkhuizen
4 zetels
SP
2 zetels
VVD
2 zetels
CDA
2 zetels
ChristenUnie
2 zetels
Groen Links 1 zetel

De raad vergadert gemiddeld elf keer per jaar. Na 7 maart is besloten twee ipv drie commissies in te stellen, de raadscommissie BOFS (Bestuur, Organisatie, Financin, Samenleven, en de raadscommissie Grondgebied , waarin zowel raadsleden alsook
burgerleden zitting hebben. Deze commissies hebben vooral een platformfunctie, waar informatie en meningen worden uitgewisseld. De politieke discussie vindt plaats in de raad. Raadsvergaderingen vinden 1 maal per maand plaats op dinsdagavond evenals de beide commissievergaderingen op de maandag en dinsdagavond.
Samen met de griffier zoekt de raad zijn weg in het nieuwe duale stelsel.
De onderlinge verhoudingen zijn - ondanks politieke verschillen - over het algemeen goed te noemen, het debat heeft vaak wel scherpe kantjes.
De bestuurlijke vernieuwing volgens het duale systeem komt steeds beter op gang. De stijl van met elkaar omgaan is informeel, open en direct. De lange termijnplanning van de raad moet meer sturing geven aan de positie van de raad. Van de voorzitter wordt verwacht dat hij hierin een duidelijke rol vervult.
Het college van burgemeester en wethouders wordt gevormd door de burgemeester en drie wethouders, van respectievelijk de Partij van de Arbeid, Nieuw Enkhuizen en de Christenunie. Het college vergadert iedere dinsdagochtend.
De burgemeester heeft de volgende portefeuilles:
Grondgebied:

  • Fondswerving
  • Stadspromotie en relatiebeheer

Middelen:

  • Facilitaire dienst
  • DIV(post & archief)

Publiek:

  • Burgerzaken
  • Openbare orde & veiligheid
  • Communicatie & voorlichting
  • Automatisering
  • Personeel & Organisatie


De gemeente Enkhuizen streeft ernaar de burger in een vroeg stadium te betrekken bij het vormen van nieuw beleid. Interactie en communicatie zijn daarbij belangrijke sleutelwoorden. Momenteel wordt hard gewerkt aan een interactieve gemeentelijke website.
Na de gemeenteraadsverkiezingen hebben de coalitiepartners een collegeprogramma voor de raadsperiode 2006 2010 opgesteld en voorgelegd aan de raad. In dat programma zijn de plannen voor de komende raadsperiode vastgelegd.
Enkhuizen in de regio
De gemeente participeert in tal van samenwerkingsverbanden, op zowel regionale als provinciale schaal. Voorbeeld is daarbij de onlangs ingestelde Regionale rekenkamer. Er wordt zoveel mogelijk samengewerkt met omliggende gemeenten. Op dit moment is onderzoek gaande naar verdergaande mogelijkheden van samenwerking, tussen de gemeenten in de regio West Friesland Oost. Dit onderzoek richt zich op een aantal taakvelden, w.o. handhaving & vergunningverlening, personeel & organisatie, belastingen en bezwaarschriften & klachten. Deze vorm van intergemeentelijke samenwerking wordt nodig geacht, omdat het voor de individuele gemeenten elk afzonderlijk steeds moeilijker wordt de gewenste kwaliteit van dienstverlening te leveren. Het onderzoek zal na afronding het besluitvormingstraject ingaan. De mogelijkheid van een gemeentelijke herindeling worden op dit moment niet overwogen. Veel meer wordt gezocht naar slimme samenwerkingsverbanden.
Ambtelijke organisatie:
Zie de website vande gemeente Enkhuizen

2.Omschrijving taken en rol burgemeester Enkhuizen.
[waar in dit onderdeel hij of hem wordt geschreven, kan uiteraard ook zij of haar worden gelezen]
Voorzitter:
Wij achten het van belang dat de voorzitter van de raad en het college oog en oor heeft voor onderlinge verhoudingen met het oog op voortgang in de besluitvorming en instandhouding van de goede sfeer.
Van de burgemeester wordt verwacht, dat hij de discussie in goede banen leidt en laat uitmonden in heldere en duidelijke besluitvorming. Hij moet een verbinder zijn om de tegenstellingen te overbruggen. Verder moet hij zijn rol als voorzitter van de raad op een zodanige manier gestalte geven, dat hij daarin mede aanvulling geeft aan de duale verhouding tussen raad en college. Hij dient daarbij, naast het doordringen van de essentie van de aangelegenheid ook oog te hebben voor de standpunten van de partijen, die niet in het college zijn vertegenwoordigd.
De burgemeester draagt bij aan een he
ldere positionering van het gemeentebestuur, dit ook tegen de achtergrond van de ontwikkelingen op het terrein van de bestuurlijke vernieuwing. Hij zal tevens als voorzitter van de raad, enerzijds met gezag moeten opereren maar anderzijds ook (actief) een rol willen spelen in het bij elkaar brengen van belangen. Daartoe is het belangrijk dat hij tijdig en op basis van vertrouwen en persoonlijk contact initiatieven neemt. Wij zoeken het daarbij niet zozeer in de formele verantwoordelijkheden, maar in aanvulling daarop, ook in het in het oog houden van de menselijke maat.
Boegbeeld:
De burgemeester wordt in onze gemeenschap gezien als boegbeeld van de gemeente. Hij staat daarbij midden in onze gemeentelijke samenleving maar dient het vermogen te hebben zich onder bepaalde omstandigheden boven de partijen te stellen. Belangen kunnen tegenstrijdig lijken of er kunnen, zowel bestuurlijk als maatschappelijk, minderheidsbelangen aan de orde zijn. Van de burgemeester verwachten wij dat hij oog en hart heeft voor deze situaties. Hij staat open voor opvattingen en gaat daar betrokken mee om. Een herkenbare en heldere wijze van opereren is daarbij van essentieel belang. Respect opbouwen is daarvoor een belangrijke voorwaarde. Hij weet wat er in Enkhuizen speelt en handelt daar ook naar, waarbij hij voldoende oog heeft voor de verantwoordelijkheid die de leden van het College op de verschillende beleidsvelden hebben, ook in hun contacten met de bevolking en maatschappelijke instellingen.
De burger verwacht van de burgemeester dat hij bereid is te luisteren naar het (soms individuele) wel en wee. Hij is daarvoor benaderbaar en aanspreekbaar, terwijl tegelijkertijd afstand wordt bewaard tot het nemen van concrete acties en toezeggingen.
De zorg voor veiligheid behoort uiteraard tot de verantwoordelijkheid van de burgemeester; in die rol verwachten wij van hem doortastendheid en benvloeding van het regionale beleid.
Portefeuillehouder:
Hiervoor is aangegeven dat de burgemeester, naast zijn wettelijke taken, ook een aantal portefeuilles beheert, waarvan de omvang en inhoud volwaardig is.
De verantwoordelijkheid voor bepaalde portefeuilles vergt van de burgemeester dat hij zich daar inhoudelijk in dient te verdiepen en er ook affiniteit mee heeft. Van even groot belang is daarnaast dat de burgemeester als voorzitter van het college ook de rol van cordinator en bruggenbouwer moet passen.
Regionaal netwerker:
De gemeente participeert actief in (regionale) samenwerkingverbanden.We verwachten van de burgemeester dat hij inziet, dat deze samenwerkingsverbanden cruciaal zijn voor het functioneren van de gemeente in het licht van het volwaardig kunnen blijven functioneren. Hij moet daarin een actieve rol spelen, hetzij op basis van de eigen contacten, hetzij als ambassadeur van de gemeente Enkhuizen. Het gaat dan zowel om de representatieve taken als om belangenbehartiging. Dat betekent dat de burgemeester vanzelfsprekend oog moet hebben voor bovengemeentelijke belangen en afwegingen, maar anderzijds ook de belangen van Enkhuizen behartigt en daarbij tevens het imago van de gemeente in de rest van Nederland in het oog houdt.
Van de burgemeester wordt een (pro-)actieve instelling verwacht. Dat geldt vooral voor het behoud en uitbreiding van werkgelegenheid in de gemeente. Een alerte houding op dit punt vinden wij van groot belang.
Vertrouwenspersoon:
Het is van belang, dat de burgemeester door de bevolking tevens als vertrouwenspersoon wordt gezien. Hij zal een antenne moeten hebben voor (sluimerende) stagnatie in besluitvorming, (potentile) belangentegenstellingen, wringende verhoudingen, en (latente) obstructie. De wethouders hebben hier een belangrijke rol, maar ook van de burgemeester vraagt dit een actieve opstelling. Dit kan er, eventueel na overleg met collegeleden of raad, toe leiden dat de burgemeester het initiatief neemt tot vroegtijdig overleg met betrokkenen om escalatie of stagnatie te voorkomen. Zowel formeel als informeel kan de burgemeester hieraan een belangrijke bijdrage leveren. Wij zien die rol niet zozeer als onderhandelaar, maar meer als wegbereider naar een resultaat dat telt voor betrokkenen met inachtneming van het belang van onze gemeenschap.

3.Het profiel voor de burgemeester van Enkhuizen
Inkleuring van het profiel
Naast en in aanvulling op het bovenstaande, vinden wij het belangrijk dat de burgemeester voldoet aan het volgende profiel:
1.De burgemeester heeft bestuurservaring, bij voorkeur in het openbaar bestuur. Het is een pr indien hij beschikt over relevante netwerken op regionaal en nationaal niveau.
2.De burgemeester heeft inzicht en (zo mogelijk bewezen) affiniteit met alle aspecten van het openbaar bestuur.
3.De burgemeester wil in de Enkhuizer gemeenschap staan, waarbij hij attent is op de voor de gemeenschap belangrijke momenten.
4.De burgemeester vindt het van belang dat in de bestuurlijke processen de menselijke maat in het oog wordt gehouden.
5.Nevenfuncties mogen de burgemeester niet belemmeren in zijn functioneren, maar zouden bij voorkeur de vervulling van het burgemeestersambt en het belang van de gemeente moeten versterken.
6.De burgemeester wil de gemeente voor tenminste zes jaar dienen; hij beschouwt zijn functie binnen de gemeente Enkhuizen bij voorkeur niet als eindstation.
7.De kwaliteit van de kandidaat wordt als het meest belangrijke gezien en is als selectiecriterium van groter belang dan geslacht of politieke voorkeur.
Bestuurscompetenties
Op basis van het voorgaande komen wij tot de volgende accenten in bestuurscompetenties:
Basiscondities
Basiscondities zijn algemene condities die nodig zijn om het ambt van burgemeester naar behoren te vervullen. Het zijn kenmerken waarover elke burgemeester moet beschikken en ze zijn onlosmakelijk met het ambt verbonden.
Identificatie
De burgemeester neemt in iedere situatie die zich voordoet een passende positie in en identificeert zich met de mensen met wie hij op dat moment te maken heeft. Bij een incident dat inwoners van de gemeente aangrijpt, legt hij voldoende inlevingsvermogen aan de dag.
Integriteit
De burgemeester geeft het goede voorbeeld, handelt transparant, eenduidig en volgens algemeen geaccepteerde normen en waarden, draagt deze uit en spreekt anderen er op aan.
Onafhankelijkheid
De burgemeester staat boven de partijen en heeft zoveel gezag dat anderen hem deze positie ook toekennen.
Stressbestendigheid
De burgemeester onderneemt acties en treedt op in situaties die daarom vragen. In crisissituaties straalt de burgemeester rust en (zelf)vertrouwen uit.
Bindend vermogen
De burgemeester is het verbindende element tussen mensen en belangen en kan als dat nodig is bijdragen aan het totstandkomen van een gemeenschappelijke visie. Hij is een bruggenbouwer en goed in staat samenwerkingsverbanden te smeden en te onderhouden.
Bestuursstijlen
Iedereen heeft een eigen stijl van besturen. Het gaat hierbij om de basishouding van de burgemeester; waarop hij primair is gericht. Van de burgemeester van Enkhuizen worden primair de volgende stijlen verwacht:
Vernieuwer
De burgemeester bestuurt met visie. Hij weet een kl
imaat te scheppen voor vernieuwing. Hij laat mensen meedenken en biedt speelruimte aan de mensen waarmee hij samenwerkt. Hij doorbreekt denkkaders, stelt aannames ter discussie en creert visie.
Brengt ideen van buiten in en komt met originele oplossingen. Als persoon is de burgemeester ambitieus, creatief, open en heeft zelfvertrouwen.
Netwerker
De burgemeester bestuurt door het scheppen van nieuwe mogelijkheden, hij biedt toegang tot externe middelen, bronnen en invloedsferen. Hij is in staat nieuwe contacten te leggen en goede onderhandelingsresultaten te boeken. Hij is boegbeeld voor de gemeente, biedt netwerken en herschikt bestaande mogelijkheden. De persoonlijke kwaliteiten hiervoor zijn: diplomatiek, sociabel, opportunistisch en zelfstandig.
Verbinder
De burgemeester bestuurt door het versterken van de groepsmoreel, het stellen van samenwerkingskaders, het bieden van ruimte voor individuele prestaties binnen groepsverband en het aandacht schenken aan het samenwerkingsproces. Juist in een kleine gemeenschap, een kleine raad, een klein college en klein ambtelijk apparaat komen tegenstellingen duidelijk aan het licht. De burgemeester overbrugt dergelijke tegenstellingen en voorkomt daardoor, dat deze de lopende processen vertragen en frustreren. De persoonlijke kwaliteiten hiervoor zijn: bruggenbouwer, toegankelijk, zorgzaam en begrijpend.
Bestuursvaardigheden
Om de burgemeestersfunctie Enkhuizen optimaal te kunnen vervullen worden in het licht van de van hem te verwachten bijdragen en rollen, de volgende vaardigheden verwacht:
Inlevingsvermogen
Onderkennen van gevoelens en behoeften van anderen, verplaatsen in anderen en zich bewust tonen van de invloed van het eigen handelen.
Mondelinge communicatie
Ideen en feiten in begrijpelijke taal voor anderen duidelijk maken. Laten zien ook anderen te verstaan.
Doorzettingsvermogen
Gedurende een langere periode actief zijn wanneer de functie dat vraagt. Hij straalt dit uit en weet dit over te dragen op anderen; uithoudingsvermogen hebben.
Organisatie-inzicht
Onderkennen van invloed en gevolgen van (eigen) beslissingen of activiteiten op onderdelen van het bestuurlijk en ambtelijk apparaat.
Oordeelsvorming
Informatie en mogelijke handelwijzen in het licht van relevante criteria tegen elkaar afwegen en tot realistische beoordelingen komen.
Onderhandelingsvaardigheid
Weet successen te behalen in onderhandelingsposities, kan belangen noemen en draagt zorg voor het behoud van goede relaties met alle betrokken partijen.
Organisatievermogen
Op effectieve wijze doelen, prioriteiten en benodigde acties aangeven. Tijd en middelen benoemen om deze doelen te kunnen bereiken.
Overige
Gelet op het vorenstaande bestaan er voor kandidaten zeker ontplooiingsmogelijkheden in dit bestuurlijke ambt. Bovendien is het burgemeesterschap van de gemeente Enkhuizen door de veelzijdigheid van taken een boeiende en uitdagende functie. Wij nodigen kandidaten, die hierin een uitdaging zien, uitdrukkelijk uit te solliciteren.
De burgemeester vestigt zich (zo mogelijk met zijn partner en/of gezin) zo snel mogelijk binnen de gemeente.

U bent hier