profielschets 2003

7 september 2006

profielschets 2003

Dit betreft de oude versie, die wel enigzins is geactualiseerd, maar verder overeind blijft staan.

RAADSBESLUIT

De raad van de gemeente Enkhuizen;

gelezen het voorstel van de Regiegroep d.d. 28 oktober 2003, nummer: 125;

gehoord de beraadslaging;

b e s l u i t :

I. vast te stellen de navolgende profielschets nieuwe burgemeester:

Enkhuizen is een verrassende en veelzijdige gemeente. Het is een prachtige historische Zuiderzeestad met 650 jaar stadsrechten, bijna 600 rijks- en gemeentelijke monumenten, havens, grachten en oude straten die herinneren aan een rijk verleden.
Ruim n miljoen toeristen per jaar bezoeken de verschillende musea, de havens, de horeca en het attractiepark.
Het Enkhuizen van nu biedt niet alleen historie, maar heeft ook moderne bedrijventerreinen, een goede bereikbaarheid over de weg, het water en het spoor. Het is een levende gemeenschap, met veel maatschappelijke en culturele organisaties, en een stad waarin ruim 17.000 inwoners wonen, werken en recreren.
Door het grote aantal bezoekers heeft de stad, zeker in de zomertijd, grootstedelijke kenmerken met alle leuke en soms minder leuke kanten. De Enkhuizers zijn trots op hun stad.

BESTUURLIJKE INFORMATIE

De raad van Enkhuizen telt 17 leden, verspreid over 8 landelijke en lokale partijen.(GEWIJZIGD IN:17 leden-7 partijen)De onderlinge verhoudingen tussen de raadsleden zijn ondanks politieke verschillen over het algemeen goed, het debat heeft vaak wel scherpe kantjes.
De bestuurlijke vernieuwing volgens het duale systeem komt voorzichtig op gang. De stijl van met elkaar omgaan is informeel, open en direct. Men neemt geen blad voor de mond. In de omslag van het monistische naar het duale systeem levert dat soms spanningsvelden op tussen de verschillende bestuursorganen. De lange termijnplanning van de raad moet meer sturing geven aan de nieuwe positie van de raad. Van de voorzitter wordt hierin een duidelijke rol verwacht.
Het college, drie wethouders, wordt gesteund door drie partijen en vormt daarmee een minderheidscollege.(Wijz: meerderheidscollege) Twee van de drie wethouders zijn na de laatstgehouden gemeenteraadsverkiezingen nieuw aangetreden.(zin geschrapt)De burgemeester is naast zijn wettelijke taken tevens portefeuillehouder op een aantal gebieden.
Een nieuwe secretaris/directeur treedt naar verwachting begin 2004 aan.(geschrapt)
Gemeentelijke herindeling is op dit moment niet aan de orde. (bijgevoegd: wel worden initiatieven ondernomen om te komen tot verdere vormen van samenwerking , met de omliggende gemeenten.)

Van de nieuwe burgemeester (m/v) verwacht de raad:

BESTUURSSTIJL

Hij is een verbinder: hij ondersteunt het samenwerkingsproces waarvoor hij de kaders stelt. Hij biedt ruimte voor individuele prestaties binnen het groepsverband. Hij betrekt mensen in de besluitvorming. Hij is in staat tegenstellingen met overtuiging te overbruggen en hij bezit de kwaliteit partijen op n lijn te brengen. Hij getuigt daarbij van een relativerend en analytisch vermogen. Indien de situatie daartoe aanleiding geeft, treedt hij doortastend en tactvol op.

Hij is een netwerker binnen en buiten Enkhuizen. Kent de sterke en de zwakke punten van Enkhuizen en weet de juiste verbintenissen te sluiten om versterking te bieden waar dat nodig is. Hij heeft reeds een eigen netwerk en kan met tact en resultaatgericht het belang van Enkhuizen dienen.

BESTUURSVAARDIGHEDEN

De burgemeester:
-Is in staat vlot en effectief contacten met anderen te leggen en te onderhouden;
-Is er op gericht om anderen te overtuigen en instemming te krijgen met bepaalde plannen of ideen;
-Is besluitvaardig ook al kan dat betekenen dat soms duidelijk gemaakt moet worden dat nog geen besluit genomen kan worden;
-Onderkent de invloed en gevolgen van (eigen) beslissingen of activiteiten op de onderdelen van het bestuurlijk en ambtelijk apparaat;
-Anticipeert op en onderkent het belang van gebeurtenissen die van invloed zijn op het bestaande beleid en handelen van politiek verantwoordelijken. Schat de haalbaarheid van acties en/of besluiten in. Onderkent het belang van successen voor medebestuurders.
-Weet successen te behalen in onderhandelingssituaties, kan belangen benoemen en draagt zorg voor het behoud van goede relaties met alle betrokken partijen.
-stimuleert een open discussie, waarbij de vrijheid van meningsuiting ten volle wordt gerespecteerd. Hij hecht daarbij waarde aan besluitvorming die wordt ontwikkeld in het politiek debat en respecteert de daarbij ingenomen minderheidsstandpunten. Hij streeft naar herkenbare besluitvorming, waarin zoveel mogelijk partijen (zowel politiek als maatschappelijk) zich kunnen vinden;
OVERIGE FUNCTIE-EISEN

De burgemeester
-heeft, gelet op de aard van de functie en de context waarbinnen het ambt zal moeten worden uitgeoefend, een academisch werk- en denkniveau;
-heeft bestuurlijke en politiek ervaring, aantoonbare kennis van het lokaal bestuur en is deskundig in bestuurlijke ontwikkelingen;
-heeft affiniteit met een stad als Enkhuizen met zijn historische binnenstad, zijn monumenten en zijn havens, de klein stedelijke problematiek en zijn pluriform, geen blad voor de mond nemende samengestelde bevolking
-draagt er zorg voor dat interactief beleid met burgers gestalte krijgt;
-is in staat zowel de externe als interne communicatie goed vorm te geven;
-heeft een duidelijke visie op het ontwikkelen van een eigentijdse servicegerichte organisatie.

Een assessment kan deel uitmaken van de procedure.

II. Geen raadplegend referendum te doen laten plaatsvinden.

Besloten in de openbare vergadering
van 12 november 2003