Enkhuizen 650 moet schrappen in programmering

3 augustus 2006

Enkhuizen 650 moet schrappen in programmering

Om binnen de begroting te blijven, overweegt stichting Enkhuizen 650 enkele evenementen later dit jaar te schrappen.

,,Het is mijn doelstelling om aan het eind van het jaar geen extra geld aan de gemeenteraad te hoeven vragen'', aldus wethouder en stichtingsbestuurder Jan Franx. ,,Met de Spiegeltent komen we uit de kosten.''
De stichting heeft dit jubileumjaar enkele financile tegenvallers gehad. ,,De Inval van de Broekers heeft veel geld gekost'', legt Franx uit.

Om de extra gemaakte kosten in te lopen, is sinds kort de Spiegeltent op het Landje van Top elke dag geopend om zo extra inkomsten te verkrijgen. Een andere kostenbesparing levert het voorspoedige afscheid van Siebe Terband op.

Om te voorkomen dat de stichting Enkhuizen 650 eind dit jaar financieel niet uitkomt, houdt het bestuur momenteel het jaarprogramma kritisch tegen het licht. ,,Sommige evenementen zoals de Waterweek in augustus gaan gewoon door. Maar we vragen ons wel af of we alles moeten laten doorgaan'', aldus Franx. ,,Moet er bijvoorbeeld wel een slotmanifestatie komen?'' Volgens het programma komt er tijdens deze manifestatie op 15 december een lasershow op de Dijk bij de Drommedaris.
Maar dit moet natuurlijk wel allemaal betaald kunnen worden. ,,We hebben geprobeerd om voor de festiviteiten een subsidie van de provincie te krijgen, maar dat is niet gelukt'', zegt Franx.

Dit was nu precies 1 van de bezwaren die de SP tegen dit feestjaar had. Te lang, te veel en te kostbaar. Met 280.000 euro uit de gemeentekas, sponsors en heel veel vrijwillgers en verenigingen, zit er nu misschien tochl een financiele strop aan te komen. Men had veel eerder bij de Provincie aan moeten kloppen, dan weet je waar je aan toe bent.
Als je als politieke partij iets wilt binnen een gemeente is het eerste wat een College wil weten:
" waar is de dekking"?, dat is hier dus niet het geval geweest. Het stichtingbestuur waar onze burry en locoburry inzitten, had tegenvallers in moeten calculeren, en zich niet op voorhand al rijk moeten rekenen met eventuele bijdragen van extra sponsors en/of de provincie.

Nu vreest men op de helft van het "feestjaar" al niet uit te komen en evenementen te moeten schrappen. Het is ook wat voorbarig om te stellen dat men met de inkomsten uit de Spiegeltent uit de kosten komt, daar heb je geen zicht op, zeker niet nu men door klachten van omwonende een deel van de programmering moet schrappen. de SP is heel benieuwd om aan het het eind van het "feestjaar" te zien wat het gekost en opgebracht heeft, is dit nu Enkhuizen in de greep?