Wennen aan Wet Werk en Bijstand

2 juli 2006

Wennen aan Wet Werk en Bijstand

Gemeenteraden blijken na een actieve rol bij de invoering van de Wet Werk en Bijstand (WWB) in 2004 nu een minder prominente plaats in te nemen. Dit concludeert de Inspectie Werk en Inkomen in het rapport De rol van de gemeenteraad bij de WWB.

In ongeveer de helft van de gemeenten blijft de raad op achtergrond nu de WWB in de reguliere beleidscyclus is opgenomen. Ook in de rol van controleur van het college van B en W op de uitvoering van de WWB is de raad nauwelijks zichtbaar.

Gemeenten hebben een grote mate van vrijheid om te bepalen hoe ze de WWB uitvoeren. De gemeenteraad moet op hoofdlijnen het beleid bepalen en vervolgens controleren of het college van burgemeester en wethouders dit goed uitvoert. De controle door de raad kan leiden tot bijsturen van het beleid en/of de uitvoering.

Dit heeft alles te maken met het dualisme in het gemeentebestuur. Daarbij hebben de gemeenteraad en het college van B en W duidelijk gescheiden rollen. De gemeenteraad is volksvertegenwoordiger, stelt beleidskaders vast en controleert B en W. Het college van B en W neemt de dagelijkse besluiten en neemt de uitvoering voor zijn rekening. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de invulling van de eigen rol door de gemeenteraad sinds de invoering van het dualisme in het gemeentebestuur nog in ontwikkeling is.
Lees hier meer over de WWB in uitvoering

Bron:gemeentenu.nl