voor elke verslaving een remedie

1 juni 2006

voor elke verslaving een remedie

Kliniek begint behandeling spelletjesverslaving

De particuliere afkickkliniek Smith&Jones in Amsterdam begint in juli met de behandeling van gameverslaafden waarbij de patinten dag en nacht in de instelling verblijven. Volgens directeur Keith Bakker neemt het aantal tieners dat niet meer kan stoppen met het spelen van computerspelletjes, schrikbarend toe.

Keith Bakker spreekt van 'een gevaar voor de samenleving. Een onderschat gevaar'. Sinds zes maanden kunnen gameverslaafden bij Smith&Jones terecht voor een dagbehandeling, maar die blijkt niet effectief genoeg. 'Die mensen moeten echt intern. Ze moeten hier blijven slapen, anders zitten ze thuis zo weer achter de spelcomputer.'

Volgens Bakker vertonen gameverslaafden dezelfde symptomen als zware gokverslaafden, compleet met lichamelijke afkickverschijnselen als zweten en trillen. Het zijn vaak jonge patinten. 'De jongste hier is dertien, de oudste ongeveer dertig.'

Huilen
Het idee voor de behandeling van gameverslaafden ontstond in de praktijk. Veel jongeren met een gameverslaving gebruiken drugs om langer door te kunnen spelen, constateert Bakker. 'Bij de meesten ontdekken we de gameverslaving pas later, ze komen hier binnen voor een behandeling tegen cocane of softdrugs.'

Tim (21), bijvoorbeeld, voerde op aandringen van zijn ouders bij Smith&Jones een intakegesprek voor zijn cocanegebruik. 'Hij is nu vijf dagen clean van zowel coke als games, maar het valt hem zwaar. Toen ik hem zei dat hij zijn Gameboy niet mee mocht nemen, begon hij te huilen'.

Bekend probleem
Brijder Verslavingszorg , een stichting voor preventie en behandeling van verslavingen, kent het probleem. 'Wij krijgen steeds meer vragen van vooral ouders die zich zorgen maken over het obsessieve spelcomputergebruik van hun kinderen', zegt een woordvoerster. De stichting inventariseert de omvang van het probleem om preventiemateriaal en een behandelplan te kunnen maken.

Geen erkende verslaving
Bij de Jellinek Kliniek , een instelling voor verslavingszorg en -preventie in de regio Amsterdam, melden zich volgens een woordvoerder vier tot vijf gameverslaafden per jaar. De verslaafden krijgen een zelfhulpprogramma aangeboden. 'Wij nemen alleen de zeer ernstige gevallen op. De kans dat het bij een computerverslaving zo ver komt, acht ik uiterst klein.'

De woordvoerder wijst erop dat een gameverslaving geen erkende verslaving is. 'Verzekeringen vergoeden de behandeling daarom vaak niet.' Hij vermoedt dat het aantal jonge computerverslaafden dat ook drugsverslaafd is, meevalt. 'Het zou een verzekeringskwestie kunnen zijn. Een drugsbehandeling wordt vaak wel vergoed.'

BRON: ANP 29 mei