Pardon asielzoekers oude vreemdelingwet

15 juni 2006

Pardon asielzoekers oude vreemdelingwet

15 JUN 2006

Nederlandse gemeenten willen een pardon voor asielzoekers die onder de oude vreemdelingenwet vallen. Een motie hiertoe werd met een overgrote meerderheid aangenomen tijdens de Algemene Ledenvergadering van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).

De motie dwingt de VNG bij het kabinet en de Tweede Kamer te pleiten voor een ruimhartiger pardon voor asielzoekers die voor 1 april 2001 hun eerste asielaanvraag hebben ingediend en nu nog in Nederland verblijven. Slechts zeven gemeenten stemden tegen. De fractievoorzitters van GroenLinks en de PvdA reageerden positief op de motie.
Gemeenten maken zich op sociale en humanitaire gronden zorgen over deze groep asielzoekers. Ze wachten al vijf tot soms wel vijftien jaar op de uitspraak van hun asielprocedure en hebben inmiddels een sociaal leven in Nederland opgebouwd. Een deel van hen verblijft in gemeentelijke huisvesting. Daarnaast speelt het grote aantal asielzoekers dat met onbekende bestemming vertrekt een rol in de overwegingen voor het pardon. De VNG is dan ook van mening dat minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie de afspraken over het uitzetten van asielzoekers niet is nagekomen.

BRON: ANP Pers Support, 14 juni