Kwart miljard nodig voor verpleegzorg

22 juni 2006

Kwart miljard nodig voor verpleegzorg

DEN HAAG - De overheid moet bijna 250 miljoen euro extra uittrekken voor verpleeghuiszorg. Bewoners krijgen gemiddeld per week bijna vier uur minder zorg dan nodig is.

Dat stelt de Nederlandse Zorgautoriteit in oprichting in een rapport dat woensdag is gepresenteerd. Aanleiding om het rapport op te stellen, waren berichten in de media dat verpleeghuizen hun bewoners om kosten te besparen gedurende een aantal dagen per week niet aankleden, vastbinden of minder vaak verschonen.

De Zorgautoriteit kijkt voor verbetering van de verpleeghuiszorg niet alleen naar de overheid. Ook veel instellingen kunnen hun zorgverlening verbeteren. Als verpleeghuizen hun productiviteit opschroeven tot het gemiddelde niveau, vermindert het zorgtekort van 3,9 uur per week naar 2,5 uur. De Zorgautoriteit, die onder leiding staat van VVDer De Grave, denkt dat het tekort aan zorg nog verder kan verminderen als alle verpleeghuizen het voorbeeld van de best functionerende huizen (good practices) navolgen. Maar volgens de Grave zijn de verpleeghuizen daartoe op korte termijn niet in staat.

Politiek Den Haag ging woensdag direct met het rapport aan de haal. De linkse oppositiepartijen, PvdA, GroenLinks en SP, vinden dat het rapport hen in het gelijk stelt. Zij benadrukten naar eigen zeggen altijd dat de middelen die de overheid voor verpleeghuiszorg ter beschikking stelt al jaren structureel te laag zijn.

Staatssecretaris Ross van Volksgezondheid, Welzijn en Sport verklaarde woensdag dat het rapport ook haar in het gelijk stelt. De bewindsvrouw heeft altijd gezegd dat het tekort aan zorg vooral komt door matig functioneren van het management. Zij kan niet begrijpen dat er zulke grote verschillen in zorgkwaliteit zijn tussen verpleegtehuizen die evenveel geld ontvangen. De sector moet volgens de bewindsvrouw beter naar zichzelf kijken en de best functionerende verpleeghuizen navolgen.

Maar volgens het ANP erkent staatssecretaris Ross na publicatie van het rapport wel dat er extra geld nodig is. Voordat ze een claim neerlegt bij minister Zalm van Financin zou ze het rapport van de Zorgautoriteit nader willen bestuderen. Bij de verdeling van de mogelijke extra gelden zou de bewindsvrouw rekening willen houden met regionale verschillen in zorgbehoefte. Ook wil ze de hoeveelheid geld per verpleeghuisclint afhankelijker maken van de hoeveelheid zorg die nodig is.

VVD en de PvdA, die samen een meerderheid in de Tweede Kamer hebben, willen dat de staatssecretaris zo snel mogelijk een standpunt inneemt en actie onderneemt. Het CDA steunt Ross in haar voorzichtige aanpak.

De belangenorganisatie van verpleeghuizen, Arcares, ziet in het rapport het bewijs dat de overheid te weinig geld beschikbaar stelt om clinten verantwoord te kunnen verzorgen. Daar moet verandering in komen. De Landelijke Organisatie Clintenraden (LOC) is het eens met het verzoek om extra geld. Nog dit jaar moet Ross extra geld beschikbaar stellen, zo vindt de belangenorganisatie.

Bron: Reformatorisch Dagblad