Gemeenten mogen bestuurlijk beboeten

15 juni 2006

Gemeenten mogen bestuurlijk beboeten

15 JUN 2006

Gemeenten mogen waarschijnlijk in 2007 voor het eerst kleine ergernissen en lichte overtredingen in het verkeer zelf beboeten. De patstelling tussen het kabinet en de Tweede Kamer over deze bestuurlijke boetes is voorbij.

Dat is de uitkomst van een Kamerdebat over deze twee wetsvoorstellen met de ministers Donner (Justitie), Remkes (Binnenlandse Zaken) en Peijs (Verkeer).CDA, PvdA en VVD wilden aanvankelijk zoveel uitbreidingen toevoegen dat de ministers dreigden het hele wetsvoorstel terug te nemen. Daardoor zouden deze nieuwe bestuurlijke boetes voorlopig van de baan zijn, terwijl het kabinet en een meerderheid van de Kamer die zo snel mogelijk willen invoeren. Uiteindelijk deden de fracties water bij de wijn.

Het is de bedoeling dat gemeenten straks zelf wildplassen en graffiti beboeten. Ook mogen ze dan het hele parkeerbeleid handhaven en optreden tegen bijvoorbeeld fietsen op de stoep, stilstaan op de weg en lopen waar dat niet is toegestaan. Grote overtredingen blijven onder het strafrecht vallen. Komende dinsdag stemt de Tweede Kamer over de bestuurlijke boetes.

BRON: ANP, 14 juni 2006