Geldgebrek dwingt psychiatrie tot opnamestop

22 juni 2006

Geldgebrek dwingt psychiatrie tot opnamestop

In grote delen van Nederland is een patintenstop afgekondigd voor de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) vanwege geldgebrek. De wachtlijsten voor nieuwe patinten zullen daardoor verder groeien. Vooral de zogeheten ambulante hulp, waarbij patinten door een huisarts zijn doorverwezen voor een kortdurende behandeling, heeft eronder te lijden, zegt Jos de Beer, directeur GGZ Nederland. Eind 2005 hebben de GGZ-instellingen extra geld gekregen om de wachtlijsten weg te werken, maar dat geld is volgens De Beer al op omdat de vraag naar psychische hulp sneller is gestegen dan verwacht. Volgens De Beer heeft dat te maken met de vergrijzing; meer ouderen hebben hulp nodig. Bovendien is meer geld uitgegeven aan huisvesting doordat de kwaliteitseisen aan gebouwen de afgelopen tijd zijn aangescherpt. Het geldgebrek betekent dat sommige psychische behandelingen wellicht moeten worden afgebroken. De Beer: ,,We proberen zo lang mogelijk door te gaan met behandelen, dat betekent dat we het zelf moeten betalen en dat kan natuurlijk niet.'' Volgens De Beer is er tachtig miljoen euro extra nodig.

Twee jaar geleden heeft GGZ Nederland met het ministerie van Volksgezondheid (VWS) afgesproken dat de instellingen doelmatiger zouden gaan werken. Zij zouden voor hetzelfde geld meer doen. ,,Met die afspraak hebben we onszelf in de vingers gesneden,'' aldus de voorlichter van GGZ Nederland.

Zorgverzekeraars Nederland (ZN) maakt zich zorgen over het geldtekort. ,,Wij zitten nu al aan ons plafond. Wij vinden dat het ministerie met meer geld over de brug moet komen,'' zegt een woordvoerder. Voor ZN blijkt hieruit eens te meer dat de kortdurende therapien niet in het basispakket thuishoren. Daarover wordt nu gesproken op het ministerie. ,,Dat zou de premies te veel opdrijven.''

Volgens het ministerie heeft de sector aan het begin van het jaar 197 miljoen extra gekregen om aan de extra vraag in de GGZ tegemoet te komen. ,,Als dat niet genoeg is, willen we dat eerst uitzoeken.''

Bron;Nederlands Dagblad