Plannen Gommerwijk west-west

6 februari 2006

Plannen Gommerwijk west-west

Morgen zal er in de raadsvergadering weer gesproken worden over de nieuwe wijk Gommerwijk west-west. De afspraak dat er eerst gebouwd zou worden aan Westeinde -Zuid, wat ook mijn voorkeur heeft, pas op de plaats om in een gebied grenzend aan het Streekbos te bouwen. Wat de SP betreft zijn wij het in ieder geval al niet eens met de verdeling in Gommerwijk W-W waar maar voor 20% in de sociale sector zal worden gebouwd. Landelijke norm is al 30% daarnaast missen wij jongerenhuisvesting. Men richt zich in deze wijk op de dure sector, eigenlijk zou je moeten bouwen naar vraag, wij schatten in dat er niet geen run komt op de huizen die meer dan 280.000 moeten gaan kosten.

Wat ook vreemd is dat er dan weer een wijk komt waar verder helemaal geen sociale voorzieningen aanwezig zijn.De Kadijken is ook zo'n typische wijk", die gelukkig wel een speel en ravotplein heeft., maar verder ook niets.

Wil je de economie ook een opkikker geven dan zou je toch ook ondernemers /winkeliers toe moeten laten, de kans dat men richting het Streekhof vertrekt om daar de boodschappen te gaan doen is groter dan dat men richting Koperwiekgaat. Voor de leefbaarheidvan een wijk zou je daar ook een huisarts,tandarts, wijkcentrum, jongerenhangpleked moeten hebben.

Maar ons grootste bezwaar is uiteraard dat er teveel voor de dikke knip. zal worden gebouwd, en mensen die minder te besteden hebben niet de mogelijkheid zullen hebben om voor een sociale huurprijs een goede nieuwbouwwoning te krijgen.

De plannen zijn nog in een beginfase, dus kunnen wij na 7 maart ons standpunt duidelijk naar voren brengen.Wat wij wel voorstaan is om onder de burgers een enquete te houden om hun mening hierover te horen.In ieder geval benieuwd wat de andere partijen morgen naar voren brengen.