Heilloze missie wethouder Bode

28 februari 2006

Heilloze missie wethouder Bode

Het heeft behoorlijk lang geduurd, maar de politiek in Enkhuizen is gisteravond eindelijk wakker geworden wat betreft de onmogelijkheid om de welzijnsstichting te laten overnemen door St. Woondiensten.

Het was een pittige avond voor de wethouder. De allerlaatste vergadering van de commissie Samenleving voor de verkiezingen op 7 maart heeft nu in ieder geval opgeleverd dat de overgrote meerderheid de hele kwestie nu met andere ogen bekijkt. Nu men ALLE informatie heeft gekregen door zowel Breedbandals de SP (en dus niet door de verantwoordelijk wethouder) voelt men zich behoorlijk op het verkeerde been gezet.

Dit heeft tot gevolg dat men afziet van de integratiewens, omdat het gewoon niet is toegestaan. De raad was door de informatie die door wethouder was verstrekt in de stellige overtuiging dat er inmiddels een pilotstatus was afgegeven, dat heeft hij ook meermale verklaard.Niets is minder waar. "Voorbarig handelen, mistig, heilloos, de wethouder verschuilt zich achter de raad en de St. Woondiensten",waren enkele gehoorde opmerkingen.

Het eigenaardige is dat de uitspraak van de bezwaarcommissie al ruimtwee weken geleden bekend is gemaakt aan Breedband. Daarin staat ook vermeld dat de wehouder in kennis was gesteld. Maarde raad is daarvan door de wethouder niet op de hoogtegebracht. Volgens de wethouder had hij de uitspraak zelf nog niet gezien, omdat deze eerst langs de ambtenaren moet voordat hij inzage krijgt (?!). Ditzelfde gold voor een brief van VROM, waarin ook duidelijk geen toestemming werd gegeven voor de integratie.

Een aantal partijen die n.a.v. onze brandbrief de moeite hebben genomen om bij Breedband de afgelopen twee weken informatie in te winnen, waren wel op de hoogte van deze uitspraak.Deze maaktwederom de wethouder duidelijk dat de hele procesgang van geen kant deugt. Omdat niet alle partijen van deze uitspraak in het bezit waren, werd het niet toegestaan daaruit te citeren, maar men voelde wel degelijk destrekking daarvan.

De wethouder heeft nog geprobeerd zich uit de situatie te redden door aan te geven dat het in de toekomst misschien wel mogelijk zou kunnen zijn om in de vorm van een dochteronderneming verder te gaan. Dat werd subbiet van tafel geveegd, het ministerie van VROM laat daar ook geen misverstand over bestaan, het kan en mag NIET.

Daarnaast werd er door zijn partijgenoot de totale misplaatste opmerking gemaakt dat het doel alle middelen heiligt, het moet niet gekker worden! Dus als het ze niet uitkomt hebben ze lak aan de wet- en regelgeving? Totaal ongepast in mijn ogen. Net als de opmerking dat dit alles met de aanstaande verkiezingen te maken zou hebben. Ik denk dat het juist een geluk voor de wethouder is dat het op dit moment heeft plaatsgevonden en niet een half jaar geleden, de consequenties hadden dan heel anders uitgepakt. De wethouder verklaarde ook nog dat er buiten het ministerie vele andere deskundigen zijn die integratie van wonen en welzijn wel zien zitten. Dat kan wel zijn, maar het ministerie EN de rechterlijke macht zijn in Nederland nog steeds de grootste beslissende organen en niet een handvol deskundigen.

De commissie heeft in ieder geval uitgesproken dat met dit vernieuwde inzicht moet worden teruggegaan naar een normale situatie waarin Breedband kan blijven zitten waar ze zit enhaar werkzaamheden kan voortzetten als zelfstandige stichting. Men hoopt dat er wel op overlappende gebieden met Woondiensten zal kunnen worden samengewerkt en daar is Breedband ook voorstander van. Woondiensten heeft echter aangegeven absoluut niet meer te willen overleggen of samenwerken met Breedband.

De wethouder gaf aan dat hij deze uitlatingen onverstandig vindt. Die mening ben ik ook toegedaan, zeker nu er een verplichting vanuit het Rijk ligt om te komen tot een zorgloket i.v.m. de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Woondiensten kan wel aangeven niet te willen samenwerken, maar zal daartoe gedwongen worden door VROM.

Kortom, de rust voor het welzijnswerk kan terugkeren nu de politiek zich eindelijk duidelijk tegen de overname heeft uitgesproken. Vanaf deze plek wil ik Breedband (en de SP) dan ook feliciteren met deze uitkomst. Het was doorbijten, doorzetten en niet opgeven, maar het resultaat mag er dan ook zijn!