SP Stede Broec

22 december 2011

SP Stede Broec

Namens de werkgroep SP Stedebroec wil ik u het volgende meedelen.

Opmaat

Geschokt zijn wij!

Per 1 januari 2012 wordt Opmaat in Bovenkarspel gesloten. 200 mensen met een arbeidsbeperking waren daar met plezier aan het werk. Nu slechts 40. In januari gaan zij naar Opmaat in Hoorn. Dit wordt een extra druk voor hen: reistijd n een nieuwe werkomgeving. Een aantal van hen is een paar jaar geleden verhuisd naar de Industrieweg omdat ze hier werkzaam zijn.

Is de gemeente Stede Broec niet trots op het Opmaatgebeuren?

De volgende plannen heeft onze regering:

1. Minder geld krijgen de werkplaatsen die open blijven, dus minder mensen hebben kans op werk. Er ontstaan wachtlijsten.

2. Als dit plan doorgaat, zal bijna n op de drie werkplekken verdwijnen. Mensen komen in de wacht. Maar thuis zitten, is geen optie!

3. De regering wil graag dat mensen met een arbeidsbeperkign naar gewone bedrijven gaan.

- Hoeveel mensen met een arbeidsbeperking werken in dit gemeentehuis? De groenvoorziening telt niet mee!

- Zijn er mensen in deze zaal met een eigen bedrijf? Hoeveel mensen met een arbeidsbeperking hebben zij in dienst?

4. Als er geen plaats en /of tijd is in een gewoon bedrijf, vinden wij dat deze mensen recht hebben op een plek in de sociale werkplaats.

5. Tevens is de regering van plan om mensen die vanuit de sociale werkplaats naar het normale bedrijfsleven gaan, minder te laten verdienen. Zelfs onder het minimumloon. En het bedrijf krijgt subsidie!

Dit is niet eerlijk en leidt tot armoede!

Het zou mooi zijn als de gemeente Stede Broec 'Opmaat' niet gaat sluiten, zodat er weer 200 mensen met een arbeidsbeperking hier kunnen werken.

Geeft tegengas aan deze regering, want 'Armoede werkt niet'.

Asbest

Een prima initiatief. Het asbest in het Martinuscollege wordt zorgvuldig verwijderd. Maar hoe staat het met de andere openbare gebouwen?

Wandelend en fietsend door ons mooie en groene Stede Broec zie je veel asbestdaken op loodsen en schuren. Niet alleen in de polder, maar ook in de woonwijken.

Kort geleden ontdekte ik een schuur waarvan dak en wanden van asbest zijn. Midden in een woonwijk. Als er brand uitbreekt is het leed niet te overzien.

Binnenkort breekt het vuurwerk weer los. Hoeveel schade kan een vuurpijl aanrichten?

Wij snappen wel dat dit probleem dit jaar niet meer kan worden opgelost.

Echter: 'Voorkomen is beter dan genezen!'