Project AED in Drechterland

27 augustus 2011

Project AED in Drechterland

Project AED
Red levens, word burgerhulpverlener!
De gemeente Drechterland is op zoek naar vrijwilligers voor het reanimeren van slachtoffers van een hartstilstand en het bedienen van een AED.
Redt u een leven?
Een AED, een Automatische Externe Defibrillator, is een apparaat dat met elektrische schokken en hart weer op gang kan brengen. Het project Burger AED is een regionaal netwerk van AEDs en burgerhulpverleners dat is opgezet door de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord en de gemeenten. Om van het project een succes te maken zijn vrijwilligers onmisbaar. Hoe meer mensen zich aanmelden, hoe groter de kans dat iemand met een hartstilstand snel wordt gereanimeerd.
In september 2011 zal het project officieel van start gaan maar voor die tijd willen wij zoveel mogelijk burgerhulpverleners opleiden.

Wat wordt er gevraagd van een burgerhulpverlener?
Alleen burgerhulpverleners rondom de locatie van het slachtoffer krijgen een sms-bericht. Hierin zal u worden gevraagd om naar het slachtoffer te gaan of om eerst de AED op te halen. Via dit systeem kan er binnen zes minuten worden gestart met een reanimatie.

Gratis opleiding
Als burgerhulpverlener moet u kunnen reanimeren en een AED bedienen. Wanneer u zich aanmeldt voor het netwerk wordt u gratis opgeleid. Aan het eind van de avond ontvangt u een certificaat waarmee u zich meteen kunt registeren.

Bent u de volgende burgerhulpverlener bij u in de buurt?
Meld u dan aan viawww.aed-drechterland.nl Daarnaast vindt u op www.burgeraed.nl meer informatie over dit project.

Bent u al opgeleid?
Dan kunt u zich meteen opgeven voor het netwerk Burger AED. Dit kunt u doen viawww.burgeraed.nl