Westfrisiaweg
Westfrisiaweg
Op 13 december 2007 heeft de gemeenteraad vergaderd over het Regioakkoord opwaardering Westfrisiaweg.
In oktober 2007 is een Regioakkoord gesloten over de opwaardering van de Westfrisiaweg van Alkmaar tot Enkhuizen. Betrokken partijen: provincie, betreffende gemeenten, Hoogheemraadschap en georganiseerd bedrijfsleven. Voor het laatste gedeelte, vanaf de Markerwaardweg (WFO-terrein) naar Enkhuizen, resteerden uiteindelijk nog twee trackeuzes voor een 100 km-weg bestaande uit 2x2 rijstroken. In de ene variant wordt de weg parallel gelegd langs de huidige Drechterlandseweg, het zogenaamde Noordtrac. In de andere variant wordt een nieuwe weg gelegd ten westen van Hoogkarspel, die vervolgens bij de Raadhuislaan aansluit op de Provincialeweg N506, het zogenaamde Westtrac. Het laatste deel naar de Houtribdijk blijft in beide varianten voorlopig bestaan uit een gewone tweebaansweg.
In het Regioakkoord is gekozen voor het Westtrac. Bij de vaststelling daarvan heeft het college van Drechterland een minderheidsstandpunt ingenomen. Het college kiest uitdrukkelijk voor het Noordtrac. Ook is in het Regioakkoord een afspraak gemaakt over de financile bijdrage van de gemeenten, namelijk 25% van de kosten. Voor Drechterland betekent dit een bedrag van ruim 4,1 miljoen euro.
Over n ding was de gehele raad het eens, namelijk dat de opwaardering van de Westfrisiaweg dringend gewenst is en dat de gemeente Drechterland daaraan een constructieve bijdrage wil leveren, ook in financile zin.
Over de trackeuze was echter wel een groot verschil van mening. Waar de fractie van de VVD uitdrukkelijk kiest voor het Westtrac met verwerping van het Noordtrac, kiezen de andere partijen (CDA, D66/GroenLinks, Gemeentebelangen en PvdA) voor het Noordtrac. Deze partijen vinden het onaanvaardbaar een nieuwe weg aan te leggen die dwars door het groene hart van de gemeente en oostelijk Westfriesland gaat. In een door deze partijen gezamenlijk ingediend en dus ook met ruime meerderheid aangenomen amendement worden hieraan ook financile consequenties verbonden.
Mocht de keuze uiteindelijk toch vallen op het Westtrac provinciale staten hebben wat dit betreft het laatste woord dan wordt de bijdrage van Drechterland bepaald op 10% van de kosten, ruim 1,6 miljoen euro. De tien procentnorm is in een eerder stadium gegarandeerd jegens de provincie als minimale inspanningsverplichting. De vier partijen zijn namelijk van oordeel dat van Drechterland niet kan worden verlangd dat zij een maximale inspanningsverplichting op zich neemt voor een autoweg dwars door het groene hart van de gemeente. Verder is de nadrukkelijke voorwaarde gesteld dat de raad van Drechterland (eind 2008) kan instemmen met de Realisatieovereenkomst. In deze overeenkomst zal de definitieve trackeuze nader worden uitgewerkt, zoals de landschappelijke inpassing en de aansluiting van lokale ontsluitingswegen op de Westfrisiaweg. Deze voorwaarde wordt ook gesteld aan de financile bijdrage voor het Noordtrac.
In het amendement wordt tenslotte ook gerefereerd aan het in ontwikkeling zijnde rijksbeleid dat gericht is op minder asfalt en effectiever gebruik van bestaande infrastructuur. In samenhang met andere maatschappelijke ontwikkelingen zou dit wel eens tot gevolg kunnen hebben dat een goede doorstroom op het onderhavige deel van de Westfrisiaweg kan worden bereikt met minder ingrijpende maatregelen dan een autoweg met 2x2 rijstroken. De raad meent erop te mogen vertrouwen dat in de verdere plannen met deze ontwikkelingen rekening wordt gehouden.
- Zie ook:
- SP WFO