[Enkhuizen] Parkeerdrama gaat door

17 februari 2012

[Enkhuizen] Parkeerdrama gaat door

Gisteren ging een deel van de fractie in gesprek met het ambtenarenapparaat over ons plan. Er is al ontzettend veel op dit weblog geschreven over het parkeren. Laten we eens alleen kijken naar de laatste raadsbrief:

• Op 8 september 2009 besloot de gemeenteraad een knip in de invoering van het parkeersysteem te maken. Dit is al jaren geleden en er is toen geld uitgetrokken om onder andere een parkeerlocatie aan de noordkant te vinden. Fase 2 is betaald parkeren, daar is geen geld voor uitgetrokken want fase 1 moest eerst afgerond zijn.
  • Nu lijkt het in de raadsbrief van 16 februari 2012 wel alsof het zoeken van een parkeerlocatie aan de noordkant een volslagen nieuwe opdracht is. Wat is er in de afgelopen jaren dan eigenlijk aan gedaan? Het lijkt m.i. zoals verwacht eerder een motief om fase 2 maar niet te hoeven invoeren. Uiteraard is het goed als er geen betaald parkeren komt, maar ondertussen hebben we wel een gemankeerd parkeervergunningensysteem, en hebben we de afgelopen jaren kapitalen uitgegeven aan evalueren, nadenken enz.
  • Voor fase 2, het betaald parkeren, is nooit geld uitgetrokken. Hoe kan het dat, als wij voor alles een dekking moeten leveren, in december 2011 blijkbaar een voorstel wordt aangenomen dat financile consequenties heeft. En dat men daar pas na 2 maanden achter komt, en vervolgens 40.000 euro nodig heeft voor maar een paar maandjes.
  • Zonder Nieuw Enkhuizen (exclusief Langbroek) en/of VVD-D66 zou het betaald parkeren er niet zijn gekomen. PvdA, CU-SGP en GL zijn ook voor maar dat was al jaren duidelijk. Zij hebben ons niet opgezadeld met jarenlange, en zr kostbare onduidelijkheid.
  • Moeten wij nog eens iedereen er aan herinneren dat Nieuw Enkhuizen stelde tegen betaald parkeren te zijn in maart 2010 bij de verkiezingen (zie "misverstand 1")? Dat wij ook maar durfden te beweren dat ze hier wispelturig in waren, was een grote leugen volgens de partij. VVD-D66 laveerde bij die verkiezingen knap om dit onderwerp heen (en dan zie je wat het voordeel is van geen website voeren, niets is meer terug te vinden). Logisch want VVD was tegen, D66 voor. Een paar jaar daarvoor had de VVD zich nog opgeworpen als hoeder van de ondernemers. Het moge duidelijk zijn dat deze ondernemers nu weinig meer te zoeken hebben bij de partij.
  • Daarom hoop ik van harte dat de partijen"gewoon" doen wat ze beloofd hebben: met onze 3 zetels, 2 van CDA, 1 van LQ, 3 van NE en een deel VVD is een ruime meerderheid TEGEN betaald parkeren. Hoe is het dan mogelijk dat we het toch gaan invoeren?

Zoals wel vaker gebeurt nu precies waar we al bang voor waren: OF we krijgen een nog slechtere uitbreiding van het parkeerbeleid door betaald parkeren, OF we geven weer kapitalen uit aan het uitzoeken van plannen OF het ergste: allebei.