Woningbouw na 2014

19 november 2011

Woningbouw na 2014

Al sinds de presentatie van de Nota van Beleid voor de zomervakantie maak ik me zorgen over de voorbereidende bewegingen om straks niet bij Westeinde-Zuid maar op andere locaties te beginnen met bouwen, als het gaat om woningbouw na 2014. Ook in de programmabegroting stond een dergelijke zin dat we ons beleid "wellicht moesten heroverwegen". Ook na doorvragen werd net gedaan alsof iedereen daar waardevrij in zou staan, en dat de discussie bewaard moest worden voor december. Laat ik gewoon eens melden wat al uit de presentatie voor de zomer genoemd werd (hoezo waardevrij?):

Beslissing bebouwing Westeinde Zuid moet worden heroverwogen. En geen bebouwing GWW en Immerhornpolder brengt gemeente in zo'n lastig parket dat we niet meer kunnen bouwen.
Tegelijkertijd is er een onderzoek door een stagiaire gedaan naar inbreilocaties in de stad. Daar kunnen (afhankelijk van type woningen -> 1gezins of appartementen) 200-900 woningen gebouwd worden.

Laten wij onze visie hier eens tegenover zetten:
1. Seed Valley is belangrijk maar ook als Incotec uitbreidt kunnen er prima 440 woningen komen (klik, 585 topt 685 woningen stonden geprojecteerd). Dit past ook prima in het verlengde van de hele lintbebouwing en woningbouw van Stede Broec. Het argument dat het "tussen de industrie zit" is flauwekul. Het betreft een zaadveredelingsbedrijf en de rest zit achter de spoordijk.
2. Aan inbreiding 200-900 woningen. Nou hoeft niet heel Enkhuizen dicht gebouwd te worden maar hier moeten wel ca. 400 woningen uit te halen zijn. Vooral van het type dat een vergrijzende gemeente nodig heeft.
3. Samen met krimp- en demografische gegevens (klik), de crisis (veel lopende projecten staan op pauze), en een hoeveelheid van 60 woningen per jaar (en dat is iets minder dan de provincie-afspraak), zingen we dit *dus* tot na 2014 zeker tot 2030 uit.
4. Derhalve hoeft Gommerwijk-west-west niet bebouwd te worden. Aan groene recreatie is bij Stede Broec en Enkhuizen gezamenlijk veel meer behoefte. (sportvelden niet want die van Stede Broec liggen al tegen dat gebied aan)
5. Sportvelden blijven op Immerhorn, maar wel met een "upgrade". Van de provincie mag er ook niet gebouwd worden, daarnaast is het buitendijks.

De volgende vraag is uiteraard "hoe gaan we dat betalen"? De eerstvolgende jaren zal dat lastig worden, doch met de meeste van deze projecten is over een langere periode niet meer geld gemoeid dan zeg voor een steigerproject of de Floriade. Ik weet wel waar ik de voorkeur aan geef.