Hoe verder met de bezuinigingen?

25 februari 2011

Hoe verder met de bezuinigingen?

Eergisteren stuurden wij de stuurgroep de volgende mail:

Langs deze weg onze opmerkingen voor de stuurgroep (waar ik zelf in zit maar ik scheid die petten uiteraard)

Op 3 februari j.l. schreef ik namens de fractie al "Ik hecht er aan om met het amendement van begin januari in gedachten (hierin stond februari al als inspraakmaand) en onze bijdrage van gisteren op te merken dat o.i. de tijd aardig in het gedrang komt. Volgens mij is het bijna niet meer een kwestie van of en hoe uitgebreid we na begin maart het part.proces starten omdat voor een zorgvuldige uitvoering en verwerking naar de ambtelijke deadlines simpelweg de tijd ontbreekt. Ook om die reden lijkt vervroeging ons wenselijk, en anders gewoonweg niet." De situatie is niet veranderd, het bestuursakkoord is nog verder uitgesteld. Gezien de tijdsdruk richting mei zien we eigenlijk geen ruimte om een uitgebreid participatietraject te doen. Volgens ons moet het bestuur nu het voortouw nemen, en hoogstens op mededelende wijze in de Drom publiceren.

Wij vinden dat -na beslissing over welke omvang van de bezuinigingen we kiezen- elke fractie uiterlijk half maart zijn/haar richting moet geven. Samen met alle andere documenten, verslagen enz. moet het college o.i. daarna met een voorstel komen. Tijdsmatig is dat ook prettig want dan is er nog speling; ik kan me immers voorstellen dat er onderwerpen zijn waar verschillen over bestaan ("onder de streep" vooral).

Tenslotte vinden we het belangrijk dat bovenstaande keuzes niet in de stuurgroep worden gemaakt maar door de gehele gemeenteraad. Het is volgens ons het overwegen waard om -ook gezien de lengte van de agenda- aan de agenda van 1-3-11 dit agendapunt toe te voegen.