Hoera samenwerking?

23 januari 2011

Hoera samenwerking?

In de afgelopen commissievergadering ging het ook over meer samenwerking binnen 7 Westfriese gemeenten en ook SED (Stede Broec, Enkhuizen, Drechterland). Een goede zaak, niet omdat we voor schaalvergroting (lees: fusie) zijn maar omdat samenwerking de noodzaak hiertoe hopelijk voorkomt. We schreven al ontzettend veel over herindelingen en dergelijke. Samenwerking is echter een goede zaak omdat 109.5% overhead in Enkhuizen daarmee wel 10% minder zou moeten kunnen, iets wat we wat ons betreft meenemen in de bezuinigingsdiscussie (externe gerichtheid). Maar wel regie houden natuurlijk, niet te veel uit handen geven.

In de discussie vind ik het overigens wel opvallend dat anderen nu laaiend enthousiast zijn, terwijl ze bij het SOW -toch ook hetzelfde- vooral steen en been klaagden over democratische legitimiteit. begrijpelijk, maar misschien vooral om een mogelijke fusie wat elan te geven: "we redden het niet dus zie je, het moet groter, fuseren maar". Zonde dat we die tegen hoge kosten hebben laten opheffen, om nu weer een verband aan te gaan. Is I en O net zo duur als de vroegere SOW-dienst, om maar wat te noemen? Het lijkt me niet de bedoeling dat we dure overhead erbij maken, zogenaamd als "coordinerend orgaan", overleg kost immers ook geld. Ook hebben we bij de discussie over de buitendienst geopperd dat wellicht eerst gepoogd kon worden met bijvoorbeeld Stede Broec samen te werken. Toen was het voorstel aan Stede Broec: "he we hebben een buitendienst die we goedkoper willen maken, wat dachten jullie er van als jullie jullie dienst opheffen en dan diensten bij ons komen betrekken". Dat leek me toen al weinig gelijkwaardig; een recept om samenwerking te laten mislukken. Er is zelfs eens in een raadsvergadering gezegd dat er maar liefst, ik geloof 21 soorten samenwerking waren mislukt, met Stede Broec, om maar aan te geven dat het met onwillige...ach u kunt het gezegde. Maar goed, er zitten nu weer nieuwe colleges en raden, en misschien lukt het dan nu, ook uit noodzaak geboren. Ik heb al eens contact gehad met Stede Broec voor een gezamenlijk uitje "klootschieten" in het Streekbos (op eigen kosten natuurlijk :-P), misschien komt het er dan toch van.

Laten we trouwens om te beginnen Koggenland houden aan zijn bijdrage van ruim 8 miljoen.