h

Commissie grondgebied 19/10: N23

20 oktober 2010

Commissie grondgebied 19/10: N23

Over de N23 (WestFrisia weg) hebben we al vaak gesproken. We hebben in een eerder stadium ingestemd met het regio-akkoord. Was een lastige beslissing toen. Een derde variant met tunnel onder de zaadbedrijven had onze voorkeur. Daarnaast moestwel de gehele weg vierbaans worden, en graag dubbelspoor.

Nu bespraken we de realisatieovereenkomst. Het Rijk betaalt maar 35 miljoen voor de weg, en het resterende bedrag -en ook tegenvallers- zullen door de provincie worden bijgelegd. Voor de Provinciale Staten fractie van de SP is het zeer terecht dat gesteld werd dat die 140+ miljoen extra wel erg veel is in economisch moeilijke tijden. Andere dingen zal men moeten laten. Welke dat zijn, is onbekend want er ligt geheimhouding op. Aan de andere kant: voor de gemeente Enkhuizen is het bedrag niet groter geworden. Maar...in deze tijden is 5 miljoen euro heel erg veel.

Een flessenhals bij de Broekerhaven. De weg vanaf Voetakkers tot de dijk blijft 2-baans. Afwijken hiervan moeten we zelf opvangen. Hier ligt een plan voor bijvoorbeeld de gebiedsvisie waar een alternatieve route is geschetst die door het IJsselmeer op het naviduct aansluit. Op zich een aardige route, want je omzeilt hiermee de sluizen. In de gebiedsvisie zelf staat dat al in een vroeg stadium moet worden nagedacht over dergelijke plannen. Ook de dekking voor -volgens het document- 35 mln euro. Kijkend naar wat extra documenten denken wij echter een veel hoger bedrag. Hoe ga je dat betalen? Immers, WIJ willen gewoon vier banen als je de WF-weg aanlegt, want enerzijds containeroverslag plannen en de N23 zien als economische ader, en aan de andere kant verkeersberekeningen hebben die zeggen dat het allemaal wel uit kan qua capaciteit, vinden we gek. Daarom meteen vierbaans, lijkt ons.

De manier waarop het bedrag gedekt werd, was ook een aandachtspunt. Meteen in 1-en (kan als je niet of minder vervroegd aflost, rente mislopend in de reserve), geld lenen en in 1 keer betalen, pas later betalen maar met inflatie erbij. De wethouder zegde toe om meerdere modellen onze kant op te laten komen.

Tenslotte moet duidelijk zijn dat ook het spoor dubbel uitgevoerd moet worden. Het is wrang om te zien dat er wel 140 mln extra is voor deze weg maar geen geld voor dubbel spoor.

U bent hier