Werkzaamheden Waaigat

5 augustus 2010

Werkzaamheden Waaigat

Vandaag in het NHD ook een stuk over de damwand in het Waaigat.
Eerder stuk is hier te vinden. Er is blijkbaar vervuilde grond gebruikt om de wand te vullen?
Verder vandaag nog een raadsbrief ontvangen:

Aan de voorzitter van de gemeenteraad

Geachte voorzitter,

De werkzaamheden aanleg kademuur Waaigat en herinrichting Dijk-Paktuinen naderen hun einde. Vanwege de strenge winter van 2009-2010 is er direct en indirect wat vertraging ontstaan in de uitvoering.

n van de laatste acties die nog op het programma staat is het verwijderen van de kistdam die het Waaigat afsluit van de Oude Haven. Deze kistdam was noodzakelijk om het waterpeil in het Waaigat te kunnen verlagen en daardoor de bouw van de kademuur mogelijk te maken. Voor het verwijderen van deze kistdam, die bestaat uit twee stalen damwanden met daartussen een hoeveelheid klei, is er door de aannemer een plan van aanpak (PvA) geschreven en aan de directie ter beoordeling gegeven. Meerdere partijen zijn betrokken bij het beoordelen van het PvA, waaronder de milieudienst en Rijkswaterstaat. Uiteindelijk is er na uitgebreid overleg tussen alle betroken partijen gekozen voor een aangepast PvA.
De voorbereidingen voor het verwijderen zijn inmiddels gestart en het daadwerkelijk verwijderen van de kistdam zal plaatsvinden in de week van 23 t/m 27 augustus.

Enkhuizen, 3 augustus 2010