Gesprek weigeren en NHD

7 mei 2010

Gesprek weigeren en NHD

Toch apart -maar misschien hebben we dat wel zelf in de hand gewerkt- dat er zo hard staat dat wij een gesprek met VVD/D66 weigeren. Inderdaad, als je dit leest is de conclusie duidelijk dat we een gesprek geen meerwaarde vinden hebben. Dat kan natuurlijk snel als een schoffering van diegene die uitnodigt kunnen worden opgevat. Dat is niet de bedoeling, want anders zouden we ook geen bijlage meesturen met onze antwoorden op enkele vragen die VVD/D66 opwierp. Wat het wel is, is een pleidooi om geen rituele dans op te voeren. Vandaar dat de brief de zin "Graag zouden we van u concreet horen wat deze gesprekken nou precies toevoegen." bevat. Volgens mij gelden nog steeds de beperkingen van de eindconclusie, nu aangevuld met (6) NE wil niet met de PvdA. Succes hangt af van het opheffen van 1 of meer van die beperkingen. De vraag is dat als bijvoorbeeld die eerste "opeens" weg is, waarom die negen weken lang wel een rol heeft gespeeld. Wat ons betreft blijven we serieus meedenken en meedoen, wel met de nodige vraagtekens over hoe het tot nu toe gegaan is. Niet mee willen doen aan een rituele dans betekent niet dat we niet mee willen dansen. Maar wel op basis van dit akkoord.

Verder staat er een fout in het NHD artikel. We mailden naar de krant:
Ik wil nog even wijzen op een fout in de krant.

Hierin staat dat "Bokhove wijst er op dat VVD-D66 eerder uit een rompcoalitie met CDA en SP, stapte, omdat zij niet met de PvdA in zee wilde gaan zoals de SP juist wel wilde".
Daar ging het toen niet meer om. Het ging er juist om dat VVD-D66 juist met NE erbij in zee wilde, waardoor het er op neer zou komen dat de oude coalitie er gewoon weer was (minus CU/SGP plus SP). Dat VVD-D66 de PvdA niet wou stamde al van 1 a 2 weken daarvoor.