College-onderhandelingen

15 mei 2010

College-onderhandelingen

De eerste gedachte zal zijn "he, maar jullie hebben de eerste negen weken volgemaakt".
Dat klopt. Ik zal de gebeurtenissen nog even op een rijtje zetten:

1. Op 3 maart 2010 vonden de verkiezingen plaats. We werden veruit de grootste partij, maar vanwege afronding naar beneden, en anderen naar boven, 1 van de vier partijen met 3 zetels.
  2. Op maandag 8 maart vonden de eerste gesprekken plaats. Op 9 maart oude raad. Op 10 maart gesprekken, en op 11 maart een keuze om met PvdA, CDA en VVD/D66 verder te praten. De verslagen staan allemaal op deze pagina.
  3. Het was dus op dag 8 dat we met vier partijen verder praatten. Met discussieteksten. Het werd al snel duidelijk dat PvdA en VVD/D66 (en in mindere mate CDA) niet zo dol op elkaar waren. De gesprekken gingen steeds meer over vertrouwen.
  4. Op 5 april, al 33 dagen de onderhandelingen in, publiceerden we onze eindconclusie. Eigenlijk staan hierin de conclusie die tot de dag van vandaag gelden.
  5. In de week van 5 april wist de PvdA te melden dat zij alleen verder wilde met VVD/D66 als deze laatste haar blokkade tav. de PvdA weg zou nemen, en stelde de PvdA voor om met SP, PvdA en CDA verder te praten. CDA zei hiertegen nee, waarna wij als SP -VVD/D66 en CDA hadden een tekstueel voorstel gedaan op de drie heikele punten die er goed uit zag- kozen om met VVD/D66 en CDA verder te gaan. Op 12 april, dag 40, meldden we dit de pers. Vanaf 5 april hebben we VVD/D66 overigens al laten weten -maar ook eerder al- dat we niet bij de oude coalitie zouden aanschuiven. Op de betreffende maandag en de zaterdag ervoor werd dit nogmaals bevestigd
  6. In de week van 12 april volgden gesprekken met de diverse fracties. Op vrijdag 16 april zouden we de knoop doorhakken hoe verder te gaan. VVD/D66 wilde met NE, wij (en CDA) liever met CU/SGP. VVD/D66 stapte op.
  7. Vervolgens hebben we het CDA opgeroepen om samen met de SP en de PvdA (zie ook punt 5.) verder te praten. CDA had bedenktijd nodig. Op 21 april, dag 49, hakten zij de knoop door en gingen de gesprekken aan.
  8. De week erna werd intensief, op 26, 27 en 28 april, gesproken (dag 54-56). Er kwam op inhoud een akkoord. Op de 28e belde het CDA echter twee uur voor het akkoord om te zeggen dat ze zich toch terugtrokken.
  9. Op 29 april vond 's avonds een fractievoorzittersoverleg plaats om over de situatie te praten. Er werden heel wat opzienbare uitspraken gedaan, waarover later mss. meer (wil geen olie op het vuur gooien). Op de avond zelf wilden we geen conclusie formuleren.
  10. Op 30 april, 58 dagen verder, verscheen ons persbericht. Wij waren hoedanook klaar en daagden anderen uit het beter te doen. Het akkoord publiceerden we op 4 mei.
  11. Er was onduidelijkheid over of we nu de opdracht hadden teruggegeven of niet.
  12. VVD/D66 ging een poging wagen. op 4 mei, de 62e dag, volgende een uitnodiging aan alle fracties om verkennende gesprekken te doen. Dit leek ons een overbodige rituele dans en we stuurden daarom deze reactie, inclusief antwoorden op de bijgesloten vragen. Immers, we denken en doen mee, maar niet als de gesprekken geen meerwaarde hebben. Op 10 mei ontvingen we hier een reactie op. Bij ons weten is met alle fracties al (sommige vaker?) gesproken. Het is nu 15 mei, dag 73, en ik heb geen idee wat er gaande is. Ik heb tweets over "achterover leunen" en "wachten op de telefoon" maar achterwege gelaten. Maar inhoudelijker was dit bericht.
  13. In een redactioneel commentaar van 15 mei wordt terecht de vinger op de zere, politieke plek gelegd. Het schijnt dat nu ook het inzicht is gekomen dat een meerderheid niet mogelijk is, zoals op 5 april, dag 33, al beschreven.

Er waren meerdere kansen op brede meerderheden:
- Eerst vier breed, 2 oud 2 nieuw, 2 links 2 rechts met PvdA, SP, CDA en VVD/D66. VVD/D66 wou echter niet met de PvdA, en later stapte VVD/D66 zelfs op toen wij stelden niet bij de oude coalitie aan te schuiven en VVD/D66 niet met CU/SGP wou.
- Vervolgens kon het met PvdA, SP, CDA, LQ en GL. Hier stapte het CDA op.
- Een mogelijkheid in de richting PvdA, SP en NE kon ook al niet omdat NE de PvdA niet wou (op 7 april medegedeeld, we hadden afgesproken dat we de aard van de uitsluiting niet openbaar zouden maken).
Tja, dan houdt het toch echt op. Waar ik nu heel benieuwd naar ben, is of al dat uitsluiten, "temporiseren" en opstappen, beloond gaat worden. Of dat -nu het heft in handen is- bepaalde blokkades toch opeens weg zijn. We wachten vol spanning af of de telefoon nog over gaat... ;-)