h

Parkeren op een rijtje

23 februari 2010

Parkeren op een rijtje

Omdat er nogal wat gezegd wordt in verkiezingstijd, zet ik hier op een rijtje hoe het zit met het parkeren in Enkhuizen.

In mei 2009 besloot een meerderheid van de gemeenteraad bestaande uit PvdA, CU, GL en 3 van de 4 Nieuw Enkhuizers het voorstel van de NE-wethouder Jan Franx te steunen. Het voorstel bestond uit een uitgeklede versie van het door XTNT voor veel geld uitgedachte plan. In dit plan stonden zowel vergunningen als betaald parkeren (maar wel eerste twee uur gratis). Op dit log staan vele stukken die hierover gaan. Wij stemden TEGEN dit voorstel.

In september 2009 mondde dit uit in een kredietvoorstel en uitwerking (ook weer door XTNT) bestaande uit een fase 1 en een fase 2. Fase 1 ging over vergunningen en bouwen parkeerterreinen, fase 2 over een "digitaal systeem". Welk woord je er ook voor wilt gebruiken, fase 2 is het betaald parkeren (verblijfsduurheffing) waarbij je auto als bezoeker parkeren betekent "betalen". Op zich vinden we een vergunningsysteem niet erg. De details zouden nog worden uitgewerkt, parkeerterreinen aan de rand van de stad vinden we prima. Betaald parkeren vinden we wel erg. Met fase 1 hebben we ingestemd, fase 2 TEGEN gestemd. Dit laatste gebeurde door dezelfde mensen die in mei al hadden tegen gestemd. Heel consequent en heel duidelijk: PvdA, CU, GL en NE (minus Hans Langbroek) waren voor een digitaal parkeersysteem voor betaald parkeren.

In december 2009 kwam de uitwerking van het vergunningenstelsel. Elementen waren:
- bezoekersvergunningen a 1 euro per dagdeel. Dit hebben we steevast ook "betaald parkeren" genoemd. Immers, bezoek van buiten moet nu betalen. Al leert de praktijk uit dat bewoners het vaak betalen, want dat wil je bezoek toch niet aandoen. Ook nog duur vergeleken met grotere gemeenten. Ook nog eens maximaal 50.
- parkeervergunningen van 24 en 48 euro. Gek dat verschil, want het zijn leges. Later bleek via internet een korting van 3 euro te gelden. Het bedrag was exclusief handhaving en was puur alleen om het "systeem" in te voeren. Kostprijs voor een kaartje is maximaal een euro. Allemaal jaarlijks dit. En dan ook nog eens de duurdere tweede vergunning voor wie eigen parkeergelegenheid heeft.
- verschil walkant/niet-walkant
- slecht gecommuniceerd met Enkhuizers. Deze invulling is nooit in de inspraak geweest.
Er zijn zo veel redenen om tegen te stemmen. SP deed dit als enige. LQ maakte een vergissing door samen met GL weg te gaan en zich te onthouden van stemmen. De rest stemde voor.

Nu de verkiezingen er 3 maart a.s. zijn gebeuren er aparte dingen. VVD-D66 noemt "tegen betaald parkeren" niet meer in haar programma. Nieuw Enkhuizen werpt zich op als grote "evaluator" van het vergunningensysteem en vooralsnog tegen betaald parkeren. Een grote draai (wel 1 die ons aanspreekt overigens). Evalueren is OK maar 1. gaan we voor veel geld blijven onderzoeken en evalueren?, en 2 gaat de nulmeting nog gebeuren voor 15 maart?. CDA blijft tegen betaald parkeren maar had misschien wel tegen de parkeerverordening moeten stemmen.

Tegelijkertijd hebben veel mensen het gevoel dat er toch niets meer aan te doen is. Wij zitten niet bij de pakken neer en startten deze actie.

Selectie andere stukken
Parkeren: coalitie spreekt. 22 december 2009
Goedkoper systeem parkeervergunningen. 20 december 2009.
Waarom bezoekersvergunningen betaald parkeren zijn. 5 december 2009.
Raad december #1 en #2 over parkeren. 2 december 2009.
SP voor handhaven oude systeem maar nu met handhaving. 30 november 2009.
Verkapt betaald parkeren. 22 november 2009.
En de betaald parkeren lobby gaat door... 18 september 2009
"Sabotage". 17 september 2009.
Voor de buhne #3. 9 september 2009
NE, PvdA en CU willen allemaal betaald parkeren. 9 september 2009.
Brief NHD parkeren Enkhuizen. 28 augustus 2009.

En nog veel meer...

Reacties

Bezoekers van de stad hoeven NIET te betalen, alleen bezoekers van vergunningsgebieden betalen voor een dagdeelvergunning. Dat is logisch, vergunningen om te kunnen parkeren in een vergunningsgebied kosten geld. Een jaarvergunning kost tenslotte ook geld.
Voorheen kon NIEMAND in vergunnningsgebieden parkeren, alleen bewoners in het bezit van een vergunning. Dat wilde niemand, daarom zijn er dagdeelvergunningen verzonnen.

Bezoekers van de stad betalen niets, zij parkeren buiten de vergunningsgebieden gratis bij de blauwe zones.
De maximale parkeertijd zou wat mij betreft omhoog kunnen naar drie uur, zoals die nu ook op veel plaatsen geldt.
Als straks aan de rand van de stad meer en extra gratis gelegenheid tot onbeperkt parkeren is gerealiseerd (dat is onderdeel van het parkeerplan), is er in Enkhuizen goed te parkeren volgens mij. Zr zeker voor de bewoners! Enkhuizen is dan geprepareerd tot wat het doel is: meer toerisme zonder dat de leefbaarheid voor de binnenstadbewoners (waar ook je auto kwijt kunnen bijhoort) aangetast wordt.

Maar de toerist, de dagjesmens, de uitgaander, de restaurantbezoeker in de avond, de koopavondbezoeker, de zondagsopeningbezoeker: ze parkeren allemaal gratis en voor nop.
De vergunningsgebiedparkeerder betaalt, zoals overal in het land als je in vergunningsgebied parkeert. Wat doorgaans niet eens mag!

PS Ik weet niet of je het je realiseert of ook al gehoord hebt, er zijn bewoners van de binnenstad bereid om actie te gaan voeren vr betaald parkeren. Ze vinden namelijk dat de bewoners van de binnenstad de parkeergelegenheid van de stadsbezoekers niet hoeven te betalen via een vergunningsstelsel, en vinden dat toeristen zlf hun parkeren moeten betalen.... De gebruiker betaalt etc.

Het blijft zoeken allemaal!

Heel ontnuchterend om dit ruim een jaar na dato nog een keer te lezen.

De actie VOOR betaald parkeren die Hans Langbroek noemt nooit meer gezien.

U bent hier