h

Nog een keer parkeren op een rijtje

26 februari 2010

Nog een keer parkeren op een rijtje

Zo eens in de paar maanden verschijnt er weer eens een bericht op de Nieuw Enkhuizen site die ingaat op wat anderen vinden. Zo gaan de laatste drie berichten 2 keer over de PvdA en 1 keer over de SP. Ik snap daar niet zo veel van. Een site is er toch voor om je eigen punten naar voren te brengen, niet om het steeds over anderen te hebben?

Maar goed, hier staat een beschouwing op het hele parkeergebeuren. Er overvalt me wel een ongelofelijke moeheid aangezien ik op al die zaken al eens gereageerd heb. Maar vooruit, ik analyseer het stuk maar weer.

Graag zou ik nu toch eens willen reageren nav het geschrevene in uw artikel over de actie van de SP-Enkhuizen over vermeend betaald parkeren dat ingevoerd zou zijn door Nieuw Enkhuizen (alsof NE de baas is in deze stad! Er heeft maar n partij tegengestemd, de SP!). Ik begin namelijk nu toch enigszins kriegelig te worden van dit soort verkiezingsbaggerij dat rondgestrooid wordt door de politieke partijen SP en LQ.

Feit 1: betaald parkeren is in mei 2009, bevestigd in september 2009, ingevoerd. Nieuw Enkhuizen verklaarde in de commissievergaderingen tegen betaald parkeren te zijn en stemde in de raadsvergadering voor. Nieuw Enkhuizen maakte derhalve het verschil.
Feit 2: allen de SP stemde tegen de invulling van het huidige vergunningensysteem.
Feiten zijn geen "baggerij" (wat dat ook moge zijn) maar zijn feiten.

Punt 1: Er wordt GEEN betaald parkeren ingevoerd in Enkhuizen. Bezoekers van Enkhuizen kunnen gewoon, net als nu, gratis parkeren op de blauwe zones. Er is gn verschil met hoe het nu is.

De laatste uitspraak van de raad op het gebied van betaald parkeren stamt van september 2009 en stelt (ik begrijp dat Nieuw Enkhuizen hier op terggekomen is) dat er betaald parkeren komt. Het huisige systeem betekent dat er wel degelijk een verschil is. In het "oude" vergunningengebied kon voor weinig (gratis?) een vergunning ontvangen worden, nu is het jaarlijks betalen. Sommige blauwe zones zijn qua tijd ingekort (3 naar 2 uur), sommige wat langer geworden. Bewoners mogen nu bezoekers ook bezoek laten parkeren, maar wel voor 1 euro per dagdeel. In het "nieuwe" vergunningengebied betalen inwoners nu geld voor vergunningen, en voor bezoek, daar waar je eerst nog vrij kon parkern.
Feit 3: er is dus wel degelijk wat veranderd.

De bezoekers van de stad: de uitgaanders, de dagjesmensen, de verblijfstoerist, de restaurantbezoekers 's avonds, de koopavondbezoekers, en straks de koopzondagenbezoekers: ze kunnen allemaal gewoon gratis parkeren in Enkhuizen. Bij de blauwe zones, bij het uit te breiden parkeerterrein bij het station, en bij de nog te creren parkeerplaatsen aan het noorden van de binnenstad. Allemaal binnen 5 minuten lopen, minder dan de helft van de afstand Centraal Station naar de Dam! Enkhuizen is namelijk klein, heel klein. Dat maakte het juist zo leuk, was iedereen dat vergeten?!

Net was het argument nog dat er niets veranderd was, en nu wordt juist een vergelijk gemaakt met andere steden. Parkeerterreinen zijn prima (waren we ook mee eens).
Feit 4: de SP stemde voor fase 1 en is dus niet principieel tegeen een vorm van vergunningen en parkeerplaatsen.
Blauwe zones natuurlijk maar twee uur. Maar...Nieuw Enkhuizen blijft nog steeds voorstander van betaald parkeren dus?

Punt 2: Bezoekers van mensen die in een vergunningsgebied wonen krijgen nu een dagdeelvergunning van een euro. Let wel: in het systeem dat de SP zo graag aanprijst, het oude systeem, mocht er helemaal niemand in het vergunningsgebied parkeren! Daar werd voorheen fel op gehandhaafd, de bekeuringen vlogen in het rond destijds.
Mensen die familie bezochten die in het vergunningsgebied woonde konden vaak "enorme" stukken lopen vanuit de blauwe zones naar de bestemming van hun visitedoel. Dat is nu met de dagdeelvergunningen opgelost, bezoek kan voor de deur parkeren..

Dat klopt, en dat is inderdaad een voordeel(tje). Jammer dat je daarmee het voordeeltje van die oude binnenstad laat voorgaan op de nadelen voor de rest van de binnenstad. En vergeet daarbij niet dat volgens mij het oude vergunningengebied in hoge mate MET die bewoners tot stand is gekomen. Het huidige vergunningensysteem is dat HELEMAAL NIET. Sterker nog, de burgers zijn gewoonweg slecht op de hoogte gebracht. Pas nadat bleek dat er nog veel onduidelijk was, werd pas echt een PR-offensief opgezet.
Feit 5: de burger is weinig tot niet betrokken bij de invulling van het vergunningensysteem.
Daarnaast draagt het toelaten van meer auto's in het oude vergunningengebied natuurlijk niet bij aan het doel van het hele systeem: autoluwheid.

Ook het grote aanprijzen van de SP van gratis dagdeelvergunningen voor bezoekers in het vergunningengebied, en het loslaten van maximering van de aantallen die men kan krijgen: als dt gebeurt dan bestel ik direct 20.000 van die gratis kaartjes en heb dan in de zomervakanties een aardige bijverdienste bij de drie toeristeninvalswegen van Enkhuizen. Die dingen verkopen 2 euro per stuk, en iedere toerist is blij dat hij overal waar hij maar wil kan parkeren. Of de bewoners van de binnenstad dan nog zo blij zijn met het SP-systeem betwijfel ik.

Dit beweerde Hans Langbroek al op de site van Pim.
Feit 6: we hebben het nergens gehad over het loslaten van een maximering.
Hans verzint hier het idee van loslaten van maximering. Er zijn prima manieren om dit op een andere manier te regelen.

Dit waanidee van de SP houdt namelijk vrij parkeren in de hele stad in, overal en op elke plaats. Ook de plaatsen die nu al overvol staan, waar geen brandweer of ambulance langs kan.

Een emotioneel arument waar feit 4 al korte metten mee maakt.
Feit 7: ook de SP vindt handhaving belangrijk.
Aangezien in het huidige tarief helemaal geen handhaving zit (zie ook deze reactie(s)) kan hier helemaal niet beweerd worden dat die beter zou zijn door invoering van het huidige systeem. Het geld voor handhaving komt toch nog uit de algemene middelen. Wij zeggen: dan heb je het systeem niet nodig voor het dekken van de handhavingskosten en kun je kiezen voor een goedkoper systeem van maximaal 10 euro per vergunning (1e en 2e hetzelfde want leges) plus gratis bezoekersparkeervergunningen.

Dit nieuwe systeem houdt gewoon in dat straks de bewoners van de binnenstad in hun eigen woongebieden kunnen parkeren. Doordat het systeem in de hele binnenstad ingevoerd wordt, gaat er als gevolg van de handhaving straks gn parkeerverschuiving optreden naar gebieden die nu geen last hebben.

De nulmeting heb ik nog niet langs zien komen. Voor 6-en kon ik al prima een plek vinden. Na 6-en werd het al moeilijker. Dat wordt alleen op geen enkele manier opgelost op deze manier.

Ik bied Christian Bokhove aan dat ik een motie maak waarin zijn straat gevrijwaard wordt van het vergunningensysteem, en de rest van de stad niet. Dat houdt hij dan wl een hele raadsperiode vol, zonder te zeuren dat iedereen naar zijn vrije straat gaan om te parkeren. Parkeervrijstaat SP of zo, hij mag van mij!

Daar gaan we weer. Ten eerst wordt die verdringing overdreven; deze treedt op wanneer er grote evenementen zijn. Ten tweede geldt weer feit 4. Een vergunningensysteem is in orde maar het moet niet zo'n inbreuk zijn op kostengebied, bezoek-ontvang-gebied, walkant/nietwalkant, enzovoorts. Er is geen enkele reden om het per se zo te moeten doen en ik zou willen dat net zo veel creativiteit aan de dag zou worden gelegd als het gaat om het vinden van oplossingen voor de (vermeende) problemen van "ons" systeem als dat van het nu gekozen systeem.

We hebben in deze stad een beleid waarin uitbreiding van toerisme n van de speerpunten is om werkgelegenheid en economie te ontwikkelen. Dit vergunningssysteem speelt daar nu al anticiperend op in.

Heeft er helemaal niets mee te maken.

En last but not least: NE wil gn betaald parkeren invoeren! Wij willen dat niet, dat willen wij alleen als het werkelijk niet anders zou kunnen. Zo'n scenario is niet aan de orde. Dat is ook ons verkiezingsprogramma.

Nieuw Enkhuizen heeft dat al (mede) ingevoerd, zie hiervoor vooral de laatste motie over fase 2 in september 2009. Weinig commentaar en uitleg over het hoe en waarom maar dat is de fractie ten voeten uit.

En allerlast but not least: er zijn een hoop mensen in deze mooie stad die liever wl betaald parkeren zien. Die vinden het namelijk niet eerlijk dat de bezoeker van de stad gratis kan parkeren, en zij als bewoners niet. Ook dt is een heldere visie!Er is nu een compromis gevonden tussen de visie van veel bewoners, en de visie van de winkeliers in Enkhuizen. Politiek is namelijk geen belangenbehartiging, maar een werkbare en leefbare samenleving creren voor lle leden van die samenleving.

Dat klopt, en die zijn in hun visie heel wat consistenter dan diegenen die voor de huidige invulling van het vergunningensysteem waren en (nu) tegen betaald parkeren zijn. Dit is een compromis dat vleesch noch visch is: het slechtste van twee uitersten, en een "systeem" waarbij de burger opdraait voor alle parkeerkosten.

U bent hier