De campagne
De campagne
De afgelopen vier jaar zullen de meeste mensen ons al eens langs hebben zien komen. Halfjaarlijks zijn we met ZO-kranten een wijk in gegaan om te peilen wat er leeft. Ook organiseerden we activiteiten (o.a. herindelingsavond) en flyerden we bij acties. Naast natuurlijk onze inzet in de gemeenteraad.
In de laatste weken doen we natuurlijk net als andere partij nog wat extra's. Dit voor de verkiezingen. Iedereen die vier jaar lang terecht klaagde over het bestuur kan nu kiezen voor een andere koers. Vaak wordt opgemerkt "ja, nu zien we jullie pas" maar ik hoop dat mensen zich herinneren dat we al langer zichtbaar zijn. We willen nl. weten wat er leeft in de stad.
Onze campagne is goed op stoom. Speerpunten zijn: parkeren, SMC, terugdringen externe inhuur, geen lastenverzwaring en nog veel meer. Het is leuk om te zien hoe andere partijen aan de slag zijn. NE was eigenlijk met haar krant al vrij vroeg begonnen met informeren. Een goed initiatief. Uiteraard worden sommige onderwerpen angstvallig vermeden over anders "verpakt". Vooral betaald parkeren. VVD-D66 heeft alvast maar het "tegen betaald parkeren" laten varen. Belangrijkste punt lijkt de zondagsopenstelling te worden. Er wordt gesuggereerd dat de economie daarmee weer vlot wordt getrokken. Dat is niet waar natuurlijk, dat snapt iedereen, aangezien geld maar 1 keer kan worden uitgegeven. Na jaren lang een slechte website te hebben gehad, hebben ze eindelijk een nieuwe website. Nu nog regelmatig bijhouden. De PvdA had als speerpunt sluitingstijden 2 uur en het SMC, maar sinds vandaag is daar zondagsopenstelling bijgekomen. Merkwaardig dat ze dit al jaren lang tegen houden dan. ik denk dat ons voorstel: ruime meerderheid OCE/OFE akkoord, 12 maanden plus feestdagen dus 20 zondagen OK, het beste is en er gewoon uit gaat komen. Maar ja, dan kun je je niet profileren. Het CDA heeft als vanouds ook al een vroege, en strakke campagne met PR geleid. In het college waren ze altijd al wat anarchistisch met tegenstemmen. Gevaar is wel dat het allemaal wat "grijs" is. Groenlinks heeft mooie filmpjes en duidelijke standpunten, maar misschien wreekt zich de onzichtbaarheid over de vier jaar. Op de landelijke slipstream zullen ze wel in de raad blijven. De CU profileert zich met tegenstand zondagsopenstelling, en heeft ook op nhd.nl reclame. Prima en modern. CU zal vast haar vaste achterban behouden. Ook LQ blaast goed mee in de campagne. Kortom, de verkiezingen zijn volop bezig!
Wat alle partijen niet graag lijken te doen is terugkijken. Wij wel. Stemgedrag zegt namelijk veel over de "draaibaarheid" van de verschillende partijen. Zo zijn wij de enige partij die tegen de huidige invulling van het parkeervergunningenstelsel heeft gestemd. Maar de meesten kijken graag vooruit. Dat klinkt ook lekker goed. Het is alleen wel apart dat dan opeens compleet andere standpunten verkondigd kunnen worden. Wij kiezen daar in ieder geval niet voor.
- Zie ook:
- SP WFO