Waarom bezoekersvergunningen betaald parkeren zijn
Waarom bezoekersvergunningen betaald parkeren zijn
In mei besloot de gemeenteraad om een parkeersysteem in te voeren in twee fases: in fase 1 het vergunningparkeren en uitbreiding parkeerplaatsen, 1 fase 2 een digitaal systeem. Over die tweede fase was veel te doen. Uiteindelijk haalde een digitaal systeem (ik noem het voor het gemak maar tolpoorten) met 1 a 2 gratis in het begin het. Voor het gemak hanteer ik nu maar 2 uur gratis. Hoe de dekking daarbij zat was onbekend. Fase 2 zou pas LATER komen. Concreet betekende deze fase dat als ik -ik ben bijvoorbeeld de zoon van een mevrouw die in de Breedstraat woont, zelf woonachtig in een gehucht in Groningen, laten ik mezelf Hans noemen- ik:
1. Mijn auto bij NS of "ergens in het noorden" gratis neerzet. Zilverstraat hebben we voorgesteld, maar werd meteen afgeserveerd.
2. De stad binnen kom en -daar ik een goede zoon ben- na twee uur gratis een bedrag per uur ga betalen.
Naast de vraag of scenario 2 financieel voor de gemeente wel houdbaar is -immers, het systeem kost geld maar levert pas na 2 uur wat op- is het *dus* betaald parkeren.
Waarschijnlijk vonden tegenstanders van betaald parkeren (of skeptische partijen) dat met het later neerleggen van fase 2 betaald parkeren verder weg leek. De betaald parkeren voorstanders benadrukten (uiteraard) dat uitstel geen afstel was.
Nu wordt fase 1 met vergunningen ingevoerd. Laten we eens kijken wat het invoeren van de afgesproken bezoekersparkeervergunningen betekent voor onze casus Hans, die zijn moeder in de Breedstraat bezoekt.
1. Hans zet zijn auto bij NS of "ergens in het noorden" gratis neerzet. Zilverstraat hebben we voorgesteld, maar werd meteen afgeserveerd.
2. Hans de stad binnen komt en -daar hij een goede zoon is- twee uur gratis in de blauwe zone kan staan (misschien langer maar dan maakt hij oneigenlijk gebruik van de blauwe zone, die dingen zijn ook bijna niet te handhaven). Wil hij langer dan moet hij per dagdeel een euro betalen.
De conclusie is dus dat de afgesproken fase 2 -waarvan diverse partijen nog strak durfden te beweren dat die pas na fase 1 zou komen en nadat er parkeerruimte bij was gekomen- eigenlijk nu al ingevoerd is. Ik heb eens een keer gezegd dat dit "rebranden", het herverpakken van een oude maatregel, hier volop aan de gang is. Noem het een "flexibele parkeerschijf". Nee, geen betaald parkeren maar "leges". Feit blijft dat je straks overdag in Plan Zuid bijvoorbeeld -de straten vrijwel leeg op een doordeweekse dag- "gewoon" moet betalen.
Naast de vraag of scenario 2 financieel voor de gemeente wel houdbaar is -immers, het systeem kost geld maar levert pas na 2 uur wat op- is het *dus* betaald parkeren.
- Zie ook:
- SP WFO