h

Parkeren: coalitie spreekt...

22 december 2009

Parkeren: coalitie spreekt...

Gelukkig heeft Nieuw Enkhuizen hun beste schrijver weer van stal kunnen halen om nog een beetje weerwoord te geven. Dat moet ook wel, want je hebt natuurlijk wat uit te leggen als je verkapt betaald parkeren invoert. Maar ja, laten we eerst de feiten eens noemen. Feiten die niet in de Drom staan vermeld, terwijl de datum van invoering 1 februari 2010 is.

Feit 1: bezoekers betalen per dagdeel 1 euro
Feit 2: eerste vergunning 24 euro, tweede vergunning 48 euro
Verder zijn er nog meer vergunningsoorten. Om het lekker overzichtelijk te maken.

Tegen beter weten in zal ik de "feiten" van dhr. Langbroek even langslopen:

"Tja, zo lust ik er nog wel een paar. Beiden gebruikten de oude versleten Enkhuizer toverwoorden, namelijk “handhaven” en “het oude vertrouwde”."
Dat is inderdaad een feit: in Enkhuizen is handhaving een versleten toverwoord, waar weinig van terecht komt. Het is zo versleten dat het in het program van Nieuw Enkhuizen stond. Nu wordt er eindelijk een beetje gehandhaafd. Alleen jammer dat het vergunningensysteem daar niet voor zorgt. Daar betaal je alleen maar om een bedrijf P1 vergunningen te laten uitgeven. Conclusie: de handhaving komen nog eens bovenop de leges voor de vergunningen, want komt uit de algemene middelen. Maar nee, dat moet niet de mythe zijn die aanspreekt. Het geld voor de vergunningen is voor autoluw en voor handhaving. Kijk, dat zijn nou pas echt sprookjes. Het woord handhaving staat overigens ook zeer prominent in het verkiezingsprogramma van Nieuw Enkhuizen onder het kopje..."Parkeren".

"Wat ze niet vertelden is dat er géén betaald parkeren is ingevoerd. De bezoekende dagjes- of verblijfstoerist van Enkhuizen gaat straks, net als nu, gewoon met zijn autootje naar een blauwe zone en zet dat autootje daar gratis neer. Exact zoals nu, er is geen verschil."
Het gebied is alleen wel uitgebreid tot de hele binnenstad. Het was geen enkel probleem als mijn oom overdag langskwam en zijn auto in de gapend lege straten neerzette. Nu mag dat niet meer: de straat moet leeg blijven OF -barabatruuk- je moet voor een dag 2 euro betalen. Het parkeerprobleem is er overdag niet, maar pas nadat alle forensen zijn thuisgekomen. In de blauwe zone kan maar 2 uur legaal worden geparkeerd. De vraag is nu dus: welk probleem wordt hier opgelost? De "bezoekende dagjes- of verblijfstoerist" moet gewoonweg naar de grote gratis terreinen geleid worden.

"Aan de noord- en zuidranden van de binnenstad worden op korte termijn gratis parkeerterreinen aangelegd voor langparkeerders."
Een goede zaak, en dat hebben we ook steeds gezegd. Naast het feit dat er al een terrein is, het NS-terrein, is het terrein aan de noordkant er nog niet. Hadden we mooi kunnen betalen van die half miljoen voor het Waaigat. Want Nieuw Enkhuizen maakt werk van het parkeren....maar een haven voor tien sloepen gaat voor! Een stadscoordinator ook trouwens.

"De 300 tot 400 meter lopen naar ons onvolprezen winkelhart is zo’n beetje de kortste afstand die iemand in een Noord-West Europese stad dient te lopen om van een parkeerplaats in een stadscentrum te geraken. Alleen Madurodam is kleiner wat dit betreft."
Ah, nu wordt het "probleem" kleiner gemaakt. Heel slim, "in het buitenland" dit en "in het buitenland" dat. Het nut van grote parkeerterreinen aan de randen is onomstreden. Ook bij ons.

"Wat ze niet vertelden is dat in het oude systeem er géén bezoekers van bewoners in het vergunninggebied mochten parkeren. Als je als Enkhuizer in een vergunninggebied woonde diende je visite die met de auto kwam die auto straten ver weg te zetten. Dat in de hoop dat er een plaatsje vrij was bij een blauwe zone. Nu kunnen bewoners van een vergunninggebied straks bezoekersvergunningen aanschaffen. Ja inderdaad, die moet je betalen. Het zijn namelijk vergunningen."
Ja dit klopt.....voor het "oude" vergunningengebied. Dit is een soort "geen gezijk iedereen arm" principe. Daarnaast is er niets voor niets een vergunningengebied in sommige stukken. Neem de Breedstraat. De belangrijkste grief was juist daar dat er te veel geparkeerd werd. Dat mocht alleen door vergunninghouders, of maar een paar uur "blauw". Gelukkig, nu mag iedereen daar tegen betaling parkeren. Vergeet hierbij niet dat dit allemaal in het leven is geroepen om de binnenstad AUTOLUW te maken, en inderdaad: hier lezen we dat een voordeel van het systeem is dat nu OVERAL geparkeerd mag worden. Of misschien ook wel niet, want bezoekersparkeervergunningen kunnen denk ik alleen gekocht worden door bewoners met een vergunning. Allemaal duidelijk is dat niet, het systeem wordt immers "pas" 1 februari ingevoerd. Ook vergeet Langbroek dat het vergunningengebied grotendeels met draagvlak van het gebied werd ingevoerd en dat de vergunningen bijna niets kostten. Vrijwel niet te vergelijken met dit plan, waarvan -ik herhaal het nog maar eens- vrijwel niemand weet dat het wordt ingevoerd. De informatievoorziening is zelfs zo slecht, dat je het wel onbehoorlijk zou kunnen noemen.
Maar laat ik niet flauw doen. Je kunt deze zaken namelijk ook best invoeren...alleen het feit dat het geld kost bevalt ons helemaal niet. Als je een goedkoper systeem neemt dan kun je ook veel lagere leges doorrekenen. Als je het uitbesteed aan een bedrijf, ja dan gaat het wel wat kosten... En dat ondanks "Het is helemaal niet nodig om daar peperdure externe bureaus op te zetten. Wij zijn allemaal Enkhuizers en wij weten heus zelf wel wat het probleem is.", letterlijk uit het program van...Nieuw Enkhuizen.

"Wat ze niet vertelden is dat de Stadsvisie, ...... verstandigheid."
Hier wordt het toerisme aangehaald. De toerist die veel komt met de touringcar, met het OV, met de boot (Harlingersteiger?) en soms ook met de auto. De toerist waarvan Langbroek denkt dat deze graag rondjes door Enkhuizen rijdt als er een groot NS-terrein gratis beschikbaar ligt te zijn. Of een ander -nog onbekend en blijkbaar gratis om aan te leggen- terrein aan de noordkant. Voorlopig wel al op 1 februari starten met dit systeem natuurlijk.

"Walkantenverhaal"
Wat hier slecht aan is, is -nogmaals- niet dat er vergunningen komen, maar dat het juridisch gewoon slecht is uitgezocht. Er is inspraak geweest voor het hele parkeerverhaal, maar nog niet toen dit allemaal was uitgelegd. Feitelijk is de burger om inspraak gevraagd, en daarna is 1. niet gedaan wat die inspraak ongeveer wou, en 2. zijn er nieuwe elementen aan het plan toegevoegd. Een bekend bestuurlijk trucje om besluiten zonder draagvlak door te drukken. Er schijnt "jurisprudentie" te zijn. En vervolgens wordt gezegd "start maar een proefproces". DAAR gaat het om...arrogantie van de macht, waar Langbroek normaal gesproken ook een broertje dood aan heeft. Nu niet. Want het gaat om de eigen wethouder. En het gaat om vermeende "daadkracht" op het parkeerdossier.

Langbroek eindigt daarbij natuurlijk met de zin "dat zijn de feiten" om nog eens extra te benadrukken dat HIJ de feiten benoemt en een ander *dus* niet. Ook komt weer de bewering "zij doen dat vanwege de verkiezingen..." voor. Zonder interpretatie: hahaha,...dan moet ik toch weer terug denken aan "toverwoorden". De SP site heeft de meeste stukken gewijd aan parkeren van alle partijen. Nieuw Enkhuizen schreef bijna niets over dit onderwerp, en als ze er waren, werden ze ingefluisterd door de wethouder. Het zou mooi zijn als Langbroek vanaf morgen huis-aan-huis gaat in de boerenhoek of de Oranjestraat om te vertellen dat ze 24 euro per jaar moeten gaan betalen, plus 2 euro per dag per bezoeker. Zeg er dan ook meteen bij -zoals in de laatste regels van het verkiezingsprogramma 2006-2010- dat de vette jaren er aan komen...

U bent hier