SP voor handhaven oude parkeersysteem, maar nu mét handhaving
SP voor handhaven oude parkeersysteem, maar nu mét handhaving
Uit diverse onderzoeken –dat heeft ons al tonnen gekost- is vooral gebleken dat er slechts plaatselijk en op sommige momenten een parkeerprobleem is. Waarschijnlijk vinden sommige fracties dat we hiermee “de discussie over doen”. Naar onze mening is echter nooit duidelijk aangetoond dat een nieuw systeem nodig is; de wens dit toch te doen is gebaseerd op onduidelijke toekomstverwachtingen en een overtuiging voor het gebruik van de openbare ruimte te moeten betalen. Wij vinden dat deze ruimte openbaar moet blijven, een standpunt dat we op dit onderwerp al jaren uitdragen (zie hier). De fractie van de SP heeft ondanks deze bedenkingen steeds meegedacht over een goed parkeerbeleid, inclusief het doen van eigen voorstellen en ook spreekwoordelijke water bij de wijn. Nu het systeem echter in stappen vorm krijgt, blijkt eens te meer dat de delen minder zijn dan de som. Sterker nog, de onderdelen worden hier en daar wat aangepast en aangevuld, waardoor sprake is van “vleesch noch visch”. Zo komen er vergunningen maar is er geen geld voor handhaving, dat moet uit de algemene middelen. Er ontstaat een lappendeken van soorten vergunningen, strijdig met het vooral door de PvdA gewenste “eenduidige systeem”. Dan is er onduidelijkheid over de juridische status van de walkanten en wordt gesuggereerd maar een “proefproces uit te lokken”. Zo moeten bezoekers gaan betalen voor hun bezoek, en is het maar de vraag of wijzigingsvoorstellen omtrent het aantal keren dat dit mag, aangenomen worden. Al met al te veel om te amenderen. Om die reden pleiten we er voor om te "houden wat we hebben" maar nu met verbeteringen. We stellen derhalve voor om het oude vergunningensysteem in stand te houden maar hier nu eens echt handhaving op te zetten. Handhaving uit de algemene middelen, zoals met dit nieuwe systeem ook gebeurt. Om een autoluwe binnenstad voor elkaar te krijgen moet de bewegwijzering naar parkeerplaatsen als het NS-terrein worden verbeterd. Tevens kan worden gekeken of bepaalde gedeeltes van Enkhuizen wellicht autovrij kunnen worden gemaakt. Dát is pas een visie op het parkeren in Enkhuizen, niet het napraten van weer het zoveelste dure bureau dat –verrassend- komt tot maatregelen die “andere steden ook al jaren succesvol gebruiken”. Steden die na jaren betaald parkeren niet autoluw zijn geworden.
- Zie ook:
- SP WFO