Flexibele parkeerschijf
Flexibele parkeerschijf
"Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding".
"Al draagt een systeem een and're naam, het is en blijft onaangenaam."
Nou, het was me weer het avondje wel, de afgelopen Grondgebied vergadering. Meest heikele punt was natuurlijk het "betaald parkeren".
Ook ging het natuurlijk over "de verkiezingen". Vooral, Nieuw Enkhuizen, de partij die "toevallig" net een glossy krantje (met prijsvraag!) uitgeeft, de miljoenen voor de buitenruimte "toevallig" net eind dit jaar wil uittrekken en ook prat gaat op haar "flinkheid" om een dossier waar al 20 jaar geen handhaving is geweest, aan te pakken. Er werd zelfs gezegd dat het best wel mee viel met de financiele "uitdagingen" van nu, terwijl we de dag ervoor nog mochten horen dat er 1 miljoen plus bezuinigd moet worden. Het hoort allemaal bij de allang opgestarte campagne: financieel gaat het prima, de bruggen zijn gebouwd (en eerlijk is eerlijk, dat is ook goed) en nu pakken we ook nog dit punt aan! Logisch, trouwens, die PR campagne van Nieuw Enkhuizen, want je hebt natuurlijk wat uit te leggen als je het in je program over beperkt betaald parkeren hebt, in de maanden voor besluitvorming praat over "onbespreekbaar" en het dan toch invoert. Sterker nog, het is juist heel goed de partij het uitlegt. Wat je alleen niet moet doen, is klagen over het feit dat bijvoorbeeld de SP niet nalaat te benadrukken wat ze al jaren lang zegt: handhaven, maar betalen voor parkeren nee! Dat dat "verkiezingsretoriek" is. Nou, dat is dan maar zo. Of zoals ik zei: "zet het maar in jullie nieuwe glossy krantje".
Zo werd de vergadering (en jammer genoeg het NHD verslag van vandaag ook) een kwestie van "rebranding": het herverpakken van een bestaand produkt. Zo is het geen betaald parkeren maar een flexibele parkeerschijf, is de gratis termijn opeens van 1 à 2 uur naar 2 à 3 uur gegaan, en wordt het pas na 2011 voordat het systeem er is. In de tussentijd gebeuren er allerlei glorieuze dingen waar we het van harte mee eens zijn (handhaving, parkeerplaatsen). Feit blijft dat ook ingestemd is met een systeem van betaald parkeren en vergunningen waarvan de kosten onbekend zijn, maar al wel is gezegd dat ze kostendekkend moeten zijn. En DAT is onbehoorlijk. We hebben namelijk afgesproken dat dekking wordt aangegeven voor voorstellen. En dus ook de kosten, al is het maar een globale indicatie.
Waarom ik het steeds over de centen heb? Omdat dit nl. het centrale punt is waaraan het betaald parkeren is opgehangen. We zijn het nl. eens over handhaving, handhaving, handhaving. Dan zeggen de voorstanders van betaald parkeren: "hoe moeten we dat betalen"? En dan komt al snel betaald parkeren om de hoek kijken.
Over het voorstel:
Een eerste fase met meer parkeergelegenheid, meer blauwe zone (maar die was toch niet te handhaven?) en betere vergunningenstelsel (maar wel bescheiden kosten, en aantoonbaar een verschil makend) is op zich prima. Alleen wel getallen erbij. En die hadden er al kunnen zijn als de wethouder eerder uitgetrokken 50000 euro voor deze zaken uitgaf aan eerst onderzoek tolpoorten, en daarna het laatste onderzoek van XTNT.
De tweede fase is zondegeld: geld voor een bodemloze put waar zaken uitgezocht moeten worden, terwijl er steden zijn "die het al gebruiken". Maak daar dan gebruik van.
- Zie ook:
- SP WFO