SVB postuum
SVB postuum
Lang geleden al maakte ik samen met Hans Langbroek een motie over SVB en aanvullende bijstand voor 65+. Eerder schreef ik al:
Heel lang, heel lang, hebben we al geprobeerd om binnen Enkhuizen te laten regelen dat aanvullende bijstand automatisch wordt toegekend als daar recht op bestaat. Dit kon via de SVB. De motie die toen is aangenomen is nooit uitgevoerd, omdat het heel weinig mensen zou betreffen en te duur zou zijn. Een niet onderbouwde conclusie omdat het over niet-gebruik gaat en hoe kun je nou weten hoeveel mensen het betreft als ze er juist geen gebruik van maken? Maar goed, de overheid, Aboutaleb, komt ons ‘te hulp’
En nu is het dan eindelijk echt zover, getuige onderstaand stuk (met dank aan de griffier):
Uit de recente Verzamelbrief van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid:
6. SVB in 2010 verantwoordelijk voor aanvullende bijstand 65-plus
De Sociale Verzekeringsbank wordt verantwoordelijk voor de verlening van de aanvullende algemene bijstand aan personen van 65 jaar en ouder in Nederland. Ik streef er naar deze overheveling van de uitvoering van de WWB van gemeenten naar de SVB te laten plaatsvinden op 1 januari 2010. Het is van belang dat alle gemeenten ruim vóór deze ingangsdatum de uitvoering WWB65+ mandateren aan de SVB. Dit is nodig voor de continuïteit in de dienstverlening aan de cliënt bij de overgang naar 2010.
In een algemeen overleg met de Tweede Kamer is op 5 november 2008 geconcludeerd dat overheveling van de WWB65+ van gemeenten naar de SVB het beste is. Het bijeenbrengen van de AOW en de WWB65+ in één loket is klantgericht en zorgt voor een optimale bestrijding van het niet-gebruik van de aanvullende bijstand. De WWB65+ wordt een wettelijke taak van de SVB. De SVB verricht dan de landelijke uitvoering in al zijn facetten, waaronder handhaving en vermogenstoets. In afwijking van de huidige mandatering is zij dan ook geheel inhoudelijk en financieel verantwoordelijk, inclusief de verantwoording aan het Rijk. Gemeenten hebben dan dus geen verantwoordelijkheden en bevoegdheden meer voor de uitvoering van de WWB65+.
Bij de voorbereiding van het wetsvoorstel worden de VNG en het Uitvoeringspanel betrokken. De hoofdlijnen en het tijdpad van het wetstraject heb ik in een brief aan de Tweede Kamer d.d. 16 maart 2009 (zie bijlage 6) uiteengezet. Onder meer komen daarin aan de orde: 65-plussers met een partner jonger dan 65 jaar, handhaving, gegevensuitwisseling tussen SVB en gemeenten en de aansluiting tussen het beleid voor personen jonger dan 65 jaar en dat voor 65-plussers.
De VNG ondersteunt de overheveling van de aanvullende uitkering voor 65-plussers naar de SVB en adviseert haar leden al te beginnen met het overdragen van de uitvoering van de aanvullende bijstand naar de SVB. 61% van de gemeenten heeft al uit zichzelf de uitvoering overgedragen of heeft met de SVB afgesproken dit te doen in 2009. Dit komt overeen met 88% van alle 65-plussers die nu aanvullende bijstand ontvangen.
Ik roep alle gemeenten die dit nog niet gedaan hebben op de SVB zo spoedig mogelijk in 2009 te mandateren. De SVB moet zich goed kunnen voorbereiden op haar nieuwe taak en wil bijvoorbeeld vroegtijdig van gemeenten het gegevensbestand ontvangen. De cliënt moet kunnen rekenen op een ongestoorde voortgang van de dienstverlening in 2010. Daarom is het noodzakelijk dat de gemeenten nu al pro-actief afspraken maken over de overdracht en over de samenwerking met de SVB in het kader van hun armoedebeleid. Ook voor u als gemeente is tijdige overdracht van belang. Wanneer de wettelijke taak van de SVB een feit is, is er noch een basis in de wet, noch budget in het Inkomensdeel voor de gemeentelijke uitvoering WWB65+. Doordat deze taak weggaat bij gemeenten vindt er een uitname uit het I-deel plaats (ter grootte van het “65-plusdeel”) en ook uit het Gemeentefonds. Deze middelen komen op de SVB-begroting.
- Zie ook:
- SP WFO