h

Nuon

23 februari 2009

Nuon

Naast de landelijke berichtgeving en die van het NHD had ik ook een lokale vraag staan. Een soort "voorantwoord" (op zichzelf heb ik daarbij een gemengd gevoel):

Geachte leden van de raad en raadscommissies,

Op 27 januari jl. heeft dhr. Bokhove (SP) de navolgende vraag aan het college gesteld “In deze turbulente tijden rond het eigenaarschap en de aandelen van NUON zouden wij graag bevestigd zien dat het college voornemens is deze aandelen in eigen bezit te houden.”

Gelet op het vandaag bekend geworden nieuws met betrekking tot de voorgenomen verkoop van NUON de navolgende informatie. De vraag van dhr. Bokhove moet overigens nog beantwoord worden door het college.

Verkoop van aandelen is een privaatrechtelijke rechtshandeling.
Op grond van artikel 160 van de Gemeentewet is dit een bevoegdheid van ons college.
Verkoop van aandelen kan echter tevens worden gezien als beëindiging van deelneming in een vennootschap.
Artikel 160 van de Gemeentewet bepaalt dat bij deelneming in vennootschappen de gemeenteraad vooraf in de gelegenheid moet worden gesteld zijn wensen en bedenkingen dienaangaande ter kennis te brengen aan het college.
Over beëindiging van een deelneming zoals bij verkoop van aandelen bepaalt de Gemeentewet niets.

Artikel 160
1. Het college is in ieder geval bevoegd:
a. het dagelijks bestuur van de gemeente te voeren, voor zover niet bij of krachtens de wet de raad of de burgemeester hiermee is belast;
b. beslissingen van de raad voor te bereiden en uit te voeren, tenzij bij of krachtens de wet de burgemeester hiermee is belast;
c. regels vast te stellen over de ambtelijke organisatie van de gemeente, met uitzondering van de organisatie van de griffie;
d. ambtenaren, niet zijnde de griffier en de op de griffie werkzame ambtenaren, te benoemen, te schorsen en te ontslaan;
e. tot privaatrechtelijke rechtshandelingen van de gemeente te besluiten;
f. te besluiten namens de gemeente, het college of de raad rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij de raad, voor zover het de raad aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist;
g. ten aanzien van de voorbereiding van de civiele verdediging;
h. jaarmarkten of gewone marktdagen in te stellen, af te schaffen of te veranderen.
2. Het college besluit slechts tot de oprichting van en de deelneming in stichtingen, maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen, indien dat in het bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang. Het besluit wordt niet genomen dan nadat de raad een ontwerp-besluit is toegezonden en in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen.
3. Een besluit als bedoeld in het tweede lid behoeft de goedkeuring van gedeputeerde staten. De goedkeuring kan slechts worden onthouden wegens strijd met het recht of het algemeen belang.
4. Het college neemt, ook alvorens is besloten tot het voeren van een rechtsgeding, alle conservatoire maatregelen en doet wat nodig is ter voorkoming van verjaring of verlies van recht of bezit.

Ik zou mij echter kunnen voorstellen dat het college zijn beantwoording van de vraag van dhr. Bokhove als volgt afsluit “Zoals vermeld hebben wij geen besluit genomen over de verkoop. Mochten wij op een later moment alsnog verkoop overwegen, dan zullen wij u vooraf om uw zienswijze vragen.” Het is uiteraard het college die beslist of een dergelijke zin in de beantwoording wordt opgenomen.

Van de provinciale website:
Reactie Noord-Holland op partnerkeuze Nuon
De provincie Noord-Holland heeft kennis genomen van het voorstel van Nuon tot verkoop aan het Zweedse Vattenfall.

Vattenfall is met een aandeel van 33% duurzame energie, procentueel gezien, het meest duurzame Europese energiebedrijf. Ook voorziet de koopovereenkomst in een stichting die moet toezien op het waarborgen van de publieke belangen.
Noord-Holland dat een aandeel van 9,2% bezit in Nuon, beraadt zich de komende maanden op verkoop van de aandelen. Uitgangspunt is dat de provincie niet tot verkoop wil overgaan, maar als blijkt dat de overige aandeelhouders wél hun aandelen verkopen, is Noord-Holland wellicht gedwongen om dat ook te doen.

De provincie Noord-Holland vindt publieke invloed in de energiesector nodig, omdat de overheid op die manier invloed kan uitoefenen op de stroomprijzen, de productie van duurzame energie en de leveringszekerheid. Toen bekend werd dat de andere grootaandeelhouders (waaronder de provincies Friesland en Gelderland en de gemeente Amsterdam) wel bereid zijn om over te gaan tot verkoop, heeft de provincie middels een open brief aan het Kabinet het Rijk opgeroepen om een aandeel te nemen in Nuon, om zo samen met Noord-Holland het publieke belang te waarborgen. Het Kabinet heeft op die brief niet gereageerd.

De provincie gaat zich komende weken beraden op de vraag wat zij met haar aandelen gaat doen. Provinciale Staten hechten aan het publieke belang, maar als enige publieke partner komt positie als aandeelhouder in het geding en moeten PS wellicht toch verkoop overwegen. Het huidige aandeel van de provincie Noord-Holland (9,2%) is te klein om als overheid daadwerkelijk invloed te kunnen blijven uitoefenen. Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten nemen in respectievelijk april 2009 en juni 2009 een definitief besluit.

Met vriendelijke groet,
F.W. (Erik) Baan, raadsgriffier

U bent hier