Weer grote woorden over de WF-weg
Weer grote woorden over de WF-weg
In het NHD van vandaag stond een drietal ingezonden brieven over de Westfrisia-weg. Een aantal punten die genoemd wordt verdienen inderdaad aandacht, maar de toon van de brieven is er weer n van een zeldzaam laag niveau. Eigenlijk komt het hier op neer: "uit de MER komt de noord-variant er het beste uit, Enkhuizen belazert de boel en wil die niet, heeft een 1-2-tje gesloten met andere raden, zaadbedrijven en vooral de provincie, en zorgt er dus voor dat een inferieure variant gekozen wordt, waarmee het lint doorkruist wordt."
Laten we de ingredinten van deze -ook erg beledigend geformuleerde- samenvatting langslopen:
De noordvariant komt niet als beste uit de MER. Er zijn twee aanbevolen routes noord en door het lint. Beide varianten hebben voor- en nadelen. Wat actiegroepen nu doen is systematisch de nadelen van de noordvariant proberen te ontkrachten, om dan tot de conclusie te komen dat het daarmee de beste variant wordt. Een goede afweging kun je alleen maken als je van ALLE varianten voor- en nadelen bekijkt. Ik heb het MER gelezen en ik zie -alles overwegende- het volgende: Lutjebroek is het slechtst, daarna noord en door het lint (want beide minder toekomstvast, vrij belanmgrijk voor de toekomst :-O) met elk zo z'n voor- en nadelen. OOK heel goed is de Enkhuizen variant met een tunnel, maar die is dan weer duurder. Maar ook toekomstvast.
Onze partij heeft ook vragen gesteld over de groeicijfers (en vooral die van de bevoljking en de vergrijzing) in relkatie tot woningbouw. Maar...of we het nou leuk vinden of niet, het huidige beleid projecteert woningbouw rond het westeinde. Ik was erg boos toen het college Gommerwijk-west-west eerst als lokatie uitkoos omdat de gemeente minder alert was geweest mbt. grondverwerving. Nu is er grond voor woningbouwverenigingen; dit past in de plannen. Het is dus belachelijk om te suggereren dat dit een "vuil spelletje" is. De oproep om goed naar de toekomst te kijken ondersteun ik, maar dat is een andere zaak.
Tenslotte vind ik dat ALS die weg er komt, deze gewoon 4 baans tot de dijk moet zijn. Dt is toekomstvast.
Als we nou samen blijven kijken naar de tunnelvariant.
- Zie ook:
- SP WFO