Lachen over water

3 april 2007

Lachen over water

Niet zo lang geleden schreef ik hier over de Harlinger steiger. Het was primair een reactie op een stuk van Hans Langbroek. Fijntjes merkte deze toen onder andere op dat

Sommigen zijn tot dusverre overal tegen geweest dat onderdeel van het toerisme was: het vlekkenplan op het Enkhuizer Zand, steigers (terwijl de discussie nog gevoerd moet worden aan de hand van gegevens die we nog niet hebben), Enkhuizen650, opknappen van bruggen, etc.

Welnu, in een brief van zijn partij (Nieuw Enkhuizen), PvdA en CU (ja, inderdaad de coalitiepartijen) wordt het college verzocht om ook een scenario met alleen de Gependam te onderzoeken. Daar zijn we blij mee en werd hoog tijd, ook al heb ik de door Langbroek genoemde "gegevens die we nog niet hebben" nog niet gezien.

We vinden het onbegrijpelijk dat dit verzoek zo lang op zich heeft laten wachten. Juli vorig jaar werd al een brede raadsdiscussie beloofd, daarna is de subsidieaanvraag gewoon doorgegaan (niet met meerdere scenario's, maar n dichtgetimmerd plan), in december zei de SP in de commissie Grondgebied:

"De SP had graag gezien dat er meerdere scenario's besproken zouden worden."

Toen werd er nog wat gewauweld over "procedures" (die overigens toen nog niet begonnen was) en kregen we geen enkele bijval. In voornoemde brief van de coalitiepartijen wordt eindelijk erkend dat "n keuze geen keuze is". Laten we hopen dat deze brief leidt tot "volledige informatie".

Ons politieke standpunt: toerisme in Enkhuizen kan prima gestimuleerd worden door cruisevaart op de Gependam te zetten. De compagniesbrug hoeft niet voor auto's geschikt te worden gemaakt.