Investeren in clusterbommen

25 maart 2007

Investeren in clusterbommen

Ik heb naar het ABP geschreven:

Onderstaande klant geeft een reactie of heeft een vraag over
Vraag selectie: site
Naam: Christian Bokhove
Geslacht: Dhr
Adres:
Postcode:
Woonplaats:
E-mail adres: cbokhove@gmail.com
Klantnummer:
Telefoonnummer:
Vraag: LS,

Langs deze weg maak ik kenbaar dat ik vind dat beleggingen in
clusterbommen -maar wellicht ook andere activiteiten- niet wenselijk vind.
Ik heb kennis genomen van uw wens om de beleggingen te publiceren, waarvan
akte. Ik ga er van uit dat u rekening houdt met de wensen van uw klanten,
wellicht in de vorm van een klantenpeiling.

Met vriendelijke groet,

Christian Bokhove

en dit was het antwoord....

Geachte meneer Bokhove,

Op 20 maart 2007 heeft u ons een mail gestuurd over het programma Zembla waarin aan de orde is gesteld dat meerdere pensioenfondsen beleggen in bedrijven die worden geassocieerd met onder andere wapenindustrie en kinderarbeid. U laat daarin weten het oneens te zijn met beleggingen van ABP in dergelijke bedrijven.

In een eerste reactie op het programma heeft ABP al laten weten dat het behalen van een behoorlijk rendement op de beleggingen nodig is om de deelnemers een goed en betaalbaar pensioen te bieden. Maar evenzeer geldt dat het bij beleggen niet alleen om het rendement gaat. Zaken als milieu, sociaal beleid en een goed ondernemingsbestuur wegen mee in de beslissingen. Daartoe zijn Beleggingsbeginselen vastgesteld waarin onder meer staat dat ABP niet in een bedrijf belegt als dat strafbare of moreel verwerpelijke gedragingen bevordert. Dat geldt ook als beleggingen in onmiddellijk verband staan met een schending van mensenrechten of fundamentele vrijheden. Bij beleggingskeuzes houdt ABP zich uiteraard aan wetgeving en internationale verdragen.

We nemen de signalen van onze deelnemers en anderen in onze omgeving serieus. Over n van de thema's van de uitzending kunnen we u dan ook nu al informeren. ABP heeft besloten openheid te geven over al zijn aandelen in bijna vierduizend beursgenoteerde bedrijven. Dit zal gebeuren bij de presentatie van de jaarcijfers 2006 op 10 april. Verder zullen we de voorbereiding en uitvoering van het beleggingsbeleid inzake mensenrechten, milieu en goed bestuur verder intensiveren. Over zaken die buiten wetgeving en internationale verdragen vallen -zoals clusterbommen- beraadt het bestuur zich.

Op http://www.abp.nl/ vindt u meer over deze verdere stappen. Daar vindt u ook meer informatie over onze Beleggingsbeginselen.We hopen dat we met ons beleid en met de doorvoering van de maatregelen die we in deze mail noemen een passend antwoord geven op uw duidelijke signaal.

Met vriendelijke groet,

Janny Peeters