Ik wil niet reageren, maar doe het toch...

19 november 2006

Ik wil niet reageren, maar doe het toch...

Op de website van de Christenunie Enkhuizen staat het volgende te lezen:

"Stichting Welzijn Enkhuizen
Er is een nieuwe stichting voor welzijn opgericht in Enkhuizen, namelijk Stichting Welzijn Enkhuizen. Op termijn zal deze nieuwe welzijnsstichting integreren met Woondiensten Enkhuizen. Dit was vanaf 2005 al de opzet voor Stichting Breedband, maar in februari dit jaar is helaas die integratie definitief spaak gelopen. Daardoor kwam onder andere de opbouw van het jongerencentrum aan De Peperstraat in gevaar. Er moest wat gebeuren. Voor de nieuwe stichting is overigens dezelfde opzet gekozen als voorheen voor Breedband. Namelijk, de directeur van Stichting Welzijn Enkhuizen -de heer H. Draaisma- is in persoon dezelfde als die van Stichting Woondiensten Enkhuizen."

Ondanks het feit dat we geneigd zijn om tot de uitspraak van de rechter niets meer op te schrijven over deze kwestie,heb ik toch het gevoel dat ik moet reageren.Het gaat dan met name overhet vetgedrukte deel, waarin eigenlijk gesuggereerd wordt dat er niets nieuws onder de zon is. Toen mocht het, dus nu ook, is de suggestie.

Dat is natuurlijk maar de vraag. Bij nalezing van diverse documenten -iets dat alle fracties eens zouden moeten doen- blijkt dat VROM in eersteinstantie toestemming gaf aan WDE om SWE (stichting welzijn Enkhuizen, niet de nieuwe stichting, maar de failliet gegane stichting) te besturen. In tweede instantie werd gemeld dat elke wijziging in nevendiensten -dus ook dat Breedband bestuurd zou worden- gemeld moest worden. Ik vraag me af of dit laatste is gedaan. Waarom zou VROM de constructie anders middels een brief verbieden? Dit afdoen als "foutje" is we heel denigrerend naar het ministerie toe. En als het dan een "foutje" is, waarom dan niet ijveren voor een brief met toestemming?

Daarnaast: terug naar 2001? Minus dan de "lastige klanten"van Breedband. In ieder geval zal voor 1 januari 2008 al het personeel van de oude welzijnsstichting waarschijnlijk door de nieuwe stichting moeten worden overgenomen, gezien de WOO (WetOvergang vanOnderneming, zie ook hier hoe dat in Bos en Lommer moest, meer informatie over de WOO is hier te vinden.)

Verder is het dhr. Draaisma destijds in 3 a 4 jaar niet gelukt om welzijn en wonen dichter bij elkaar te brengen; nu lukt het ook alleen maar door een hele organisatie op te heffen. Dat is ook een oplossing: als samenwerking niet lukt, gewoon de ander opheffen. Misschien moeten we Stede Broec in dit kader voorstellen om Enkhuizen over te nemen...