JeugdzorgPlus Moties leiden tot interpellatiedebat

30 oktober 2020

JeugdzorgPlus Moties leiden tot interpellatiedebat

Foto: pixabay

In de raadsvergadering van oktober jl. diende de SP samen met CDA, EV!, HEA en NE twee moties in voor een onafhankelijk onderzoek naar de JeugdzorgPlus in Noord-Holland Noord.

Directe aanleiding was de raadsbrief van half oktober waarin verlenging van het contract met JeugdzorgPlusaanbieder Horizon werd meegedeeld. De publicatie van het boek van Hélène van Beek - Kinderen van de staat - Jeugdzorg in ademnood was bevestigde nog meer de noodzaak van het indienen van deze twee moties.

Dit is een politiek zeer gevoelig dossier. Dit evaluatierapport wat na een jaar is opgesteld en we in mei 2020 aangeboden hebben gekregen, laat een zeer verontrustend beeld zien. Hierna heeft de raad op geen enkele wijze een opvolging gekregen van dit rapport.

De SP heeft destijds deze motie ingediend die in ruime meerderheid is aangenomen. Deze motie heeft de wethouder naast zich neergelegd.

In de bijlage treft u het betoog aan wat wij hierover hielden. Op basis van dit betoog besloot de burgemeester dat deze manier van het ter verantwoording roepen van de wethouder niet kon. De moties hebben we in stemming gebracht. Het interpellatiedebat waarin de wethouder wel ter verantwoording wordt geroepen staat voor de raad van eind november op de rol.

Leest u mijn betoog, en ter verdieping kunt u altijd het boek gaan lezen. Ik vond het ontluisterend.

Wilt u iets kwijt over dit onderwerp, schroom niet en neemt contact op met het formulier hieronder of bel me.

Margreet Keesman

fractievoorzitter SP Enkhuizen