inbreng SP 4 september BOFS-commissie

20 september 2006

inbreng SP 4 september BOFS-commissie

Hoofdmoot tijdens deze vergadering was het college uitvoeringsprogramma.
Al met al was het geen spectaculaire avond.

Raadsbrief uitvoeringsprogramma collegeprogramma

Dhr. Bokhove vraagt waarom er nauwelijks verwezen wordt naar grote bedrijven (cq werkgevers).
De fractie SP is blij dat de stadsvisie volgend jaar ter hand genomen wordt, maar er moet nog discussie plaatsvinden over welke taken de gemeente gaat uitvoeren en welke taken uitbesteed moeten worden. Het lijkt daarom zinvol om in de raad over kerntaken van de gemeente te spreken.
Deze discussie lijkt tot op heden niet plaatsgevonden te hebben.
De armoe-denota wordt geschreven in het vierde kwartaal van 2006 en wordt pas eind 2007 vastgesteld. De fractie SP verzoekt de vaststelling te vervroegen.
Daarnaast wordt aandacht gevraagd voor achterstallig onder-houd in de gehele stad, mede gezien het feit dat De Provincie het ontbreken van onderhoudsplannen als zwak punt aanmerkt.

Beantwoording Dhr. Franx: Economische Zaken komt er in het programma wellicht (in de ogen van de raad) bekaaid vanaf, maar de gemeente streeft ernaar de werkgele-genheid te behouden en ziet dit ook als speerpunt. Wat betreft achterstallig onderhoud kan gemeld worden dat de onderhoudsplannen binnenkort aan de orde komen. Daarin worden de huidige situatie, de gewenste situatie en de kosten weergegeven.

Beantwoording Dhr Bode: Dhr. Bode meldt dat in de planning staat dat Enkhuizen vóór 1 januari 2007 een startnotitie presenteert en tot besluitvorming komt. De nota moet toegesne-den zijn op de lokale situatie en moet gedragen worden door de samenleving. Enkhuizen kent al een armoedebeleid, en heeft ook op dit gebied de nodige ambitie. Het vergt echter de nodige tijd, ook omdat er maatschappelijke organisaties bij betrokken zullen worden. Versnelling is niet mogelijk, mede gezien de beperkte capaciteit.

8. Rondvraag
Dhr. Bokhove vraagt naar de stand van zaken van het WoZoCo.(NB: De huisartsen die oorspronkelijk in het WoZoCo zouden stappen hadden middels een brief aan het College laten weten hiervan af te zien)
Dhr. Bode antwoordt dat er gesprekken komen met Scholtens en de huisartsen, waarbij de inzet van de gemeente is, dat er daadwerkelijk een huisartsenpraktijk gevestigd wordt. De raad zal via een raadsbrief op de hoogte gesteld worden van de ontwikkelingen.

* Tot op heden niet ontvangen.

Dhr. Bokhove vraagt naar de stand van zaken van St. Breedband. De inhoud van een raadsbrief was in de krant te lezen, voordat de raadsleden de brief gezien hadden. Dhr. van Pijkeren gaat vanavond niet inhoudelijk in op St. Breedband. De inhoud van het kran-tenartikel en de raadsbrief spreken elkaar tegen. Via de raadsbrief heeft de organisatie een technische uitleg willen geven over een dochterorganisatie.

* Tijdens de vergadering van jl. 18 september beweerde de wethouder het tegenovergestelde: " De informatie die men via de pers heeft gekregen was een technische toelichting op het begrip "vrije dochter".
Daarbij aangetekend dat het niet de organisatie, maar de wethouder zelf is geweest die de verklaring aan het NHD heeft gegeven.