FRACTIE - reactie SP op coalitieakkoord

12 april 2006

FRACTIE - reactie SP op coalitieakkoord

Op 11 april 2006 is het nieuwe college van Enkhuizen geïnstalleerd (PvdA, NE, CU). Ook de SP heeft het volgende gezegd over het proces en de coalitie.

(Dit is een globale weergave van wat gezegd is, en geen woordelijk verslag)

Dank u wel voorzitter,

Terugkijkend is er in onze opinie de laatste weken een vreemde afvalrace ingezet en wij zijn dan ook teleurgesteld dat de SP, als snelst groeiende partij, volledig buiten de besprekingen is gehouden.Democratisch gezien is de kiezer hier onrecht aangedaan.
In plaats daarvan wilde men eerst om de tafel met de ChristenUnie, die op voorhand aangaf geen interesse te hebben, daarna kwam het CDA in beeld. Nadat zij meedeelden zichzelf niet goed genoeg te vinden voor het college, ging men de onderhandelingen aan met de VVD/D66 fractie die in eerste instantie door de PvdA en Nieuw Enkhuizen als instabiel werd betiteld. Ook deze onderhandelingen liepen op niets uit.
Groot was onze verbazing dan ook dat de ChristenUnie opnieuw werd benaderd, en vanuit het niets ineens een 180 graden draai maakte. Wij zijn teleurgesteld dat wij van de Christenunie speerpunten, zoals een ambulancepost,full-time huisartsenpost, meer (wijk)politie, hospice , en daklozenopvang terugvinden in zowel het coalitieakkoord als de programmabegroting.

Over het akkoord en naar de toekomst kijkend wil de SP het volgende kwijt:
Wij zijn in ieder geval blij dat dit geen dichtgetimmerd akkoord betreft, de essentiële onderdelen die in wij in dit flinterdunne, en oppervlakkig gehouden coalitie-akkoord missen zoals:, ouderen, welzijns, jeugd en jongerenbeleid, kunst, cultuur en milieu, komen wel duidelijker en concreter naar voren in de programmabegroting, die later vanavond aan de orde zal komen.
De SP ziet in ieder geval dat er voor ons en andere partijen de komende 4 jaar jaar duidelijk ruimte, kansen, en mogelijkheden zijn om wezenlijke punten in te kunnen brengen en daar zullen wij dan ook ruimschoots gebruik van maken.En spreken dan ook dee wens uit dat er de komende 4 jaar een open, sociaal en constructieve periode aanbreekt.

Als we het programma puntsgewijs bekijken dan hebben wij op de volgende onderdelen wel op en aanmerkingen.

Openbare orde en Veiligheid:
Het inzetten van uitkeringsgerechtigden voor de functie van stadswachten met behoud van uitkering om werkervaring op te doen, daar zijn wij niet gelukkig mee, de SP vindt dat deze mensen, opgeleid moeten worden om vervolgens tegen een gangbaar loon voor deze functie na een stageperiode een reguliere baan als stadswacht moeten krijgen, dat is voor de motivatie en strucuur een betere en eerlijkere manier, je kan het als gemeente niet verkopen voor goedkope werkkrachten te gaan om ze alleen werkervaring te laten opdoen en ze daarna weer af te danken. Dit is voor de SP een ongewenste ontwikkeling.
Camera’s kunnen wat de SP betreft beperkt op bijv. bedrijventerreinen en uitgaansgebieden worden geplaatst, maar vinden wij een zaak van het bedrijfsleven en de horeca die dit dan ook zou moeten bekostigen en niet de gemeente.
Samenwerking met private partners op gebied van bewaking wordt al geruime tijd gedaan, dus als men zegt dat deze samenwerking niet wordt uitgesloten, snappen wij deze opmerking niet.
Enkhuizen kampt met een groot probleem wat het coffeeshopbeleid betreft, en heeft dat blijkbaar zelf niet door. de SP daarmee op de spagaat van “ aan de voordeur wordt er gedoogd, maar telen wordt zwaar aangepakt, kunt u ons dan duidelijk maken hoe een gedoogde shop aan haar spullen moet komen, dat lijkt ons een probleem.

Zorg/welzijn:
Hier zien wij een heel vaag verhaal over het armoedebeleid, feit is dat volgens de cijfers van het CBS 7,4 % in Enkhuizen onder het sociaal minimum leeft, en de verwachting is dat dit zal oplopen, wij hadden dus graag beter uitgewerkte plannen gezien, in tegenstelling met wat er nu ligt, hier kunnen wij niet veel mee. Een onderzoekje hier, monitoren daar, inzicht zus, intensivering zo. Kortom men kan er alle kanten mee op en verschuilt zich achter terminologie. Armoede en de effecten daarvan moeten worden erkend en daarop moet een op maat gesneden aanpak voor komen. Hier liggen dus mogelijkheden om op korte termijn tot iets reëels te komen.

Invoering van de WMO:
Men geeft de zaken verkeerd weer als men vermeldt dat het komen tot 1 loket wonen,welzijn,zorg het uitgangspunt is van de gemeente, dit is een opgelegde verplichting die vanuit Den Haag wordt voorgeschreven, daarbij missen wij het woord onafhankelijk, in alle gemeenten die al met dit loket aan de gang zijn gegaan, beheert de gemeente een onafhankelijk loket, alle betrokkenen in Enkhuizen geven dit ook nadrukkelijk aan, daarbij staat ons nog in het geheugen gegrift dat tijdens het ouderendebat alle partijen zich hiervoor hebben uitgesproken, dus bevreemdt het ons dat dit hier niet uitgesproken wordt.
Uitbreiding van de wijkraden daar zijn wij als SP natuurlijk voorstander van, maar voorop moet staan dat er allereerst met spoed door de welzijnsstichting Breedband een opbouwwerker moet kunnen worden aangesteld om deze wijkraden aan te sturen, en wij zouden graag ook eerst een evaluatie van de bestaande wijkraden willen om de succes en faal-factoren in kaart te krijgen, zodat de nieuwe wijkraden daar lering uit kunnen trekken, voordat men kan uitbreiden. Daarnaast hadden wij graag een voorstel gezien om ook buurtregisseurs aan te stellen.
De SP wil duidelijkheid welke instantie men nu voor ogen heeft voor het beheer en exploitatie van de Peperstraat, Ijsselzand etc, wij worden er moe van om constant te moeten herhalen dat dit wettelijk gezien niet door een wooncorporatie uitgevoerd mag worden, en gaan er dan ook vanuit dat hier de welzijnsstichting wordt bedoeld. Waarom dit dan niet benoemen vragen wij ons af.

Infrastructuur en Verkeer:
Het is prima dat men de toegankelijkheid voor ouderen, gehandicapten etc wil aanpakken, alleen had de SP graag gezien dat dit niet zoals vermeld wordt beperkt blijft tot de woonzorgzones, maar overal waar noodzakelijk, iedereen moet overal veilig kunnen komen en zich verplaatsen, niet alleen in een beperkte omgeving of gebied.
Met voorstellen over betaald parkeren in de binnenstad stad zullen wij zoals bekend niet akkoord gaan.
Andere voorstellen zoals parkeren NS, weren van zwaar verkeer en mogelijk gratis busvervoer, daar is de SP warm voorstander van en kan op onze instemming rekenen.

Bestuur en organisatie;
Wij vinden het ontwikkelen van een visie tot 2030 onrealistisch, zelfs in het Haagse kijkt men niet verder dan ten hoogste 10 jaar, daarbij veranderen er continue zaken die vanuit het Rijk worden opgelegd, wat de SP betreft zal dit ambitieniveau behoorlijk naar beneden bijgesteld moeten worden.
Ook zijn wij bepaald niet gecharmeerd dat men toch in lijkt te zetten op een nieuwe centrale huisvesting, dit is geld over de balk smijten, en gericht op prestige en niet op prestaties. Toon eerst met deugdelijke cijfers, een kosten/batenanalyse aan wat de meerwaarde van dit streven is, wij verwachtten dat die meerwaarde 0,0 is.

Regio:
De SP is absoluut tegen fuseren met andere gemeente, dit creëert alleen maar meer afstand naar de burger toe, vergroot juist de bureaucratie en brengt grote kosten met zich mee.De SP vraagt zich daarbij af of burgers ook nog wat gevraagd gaat worden, bijvoorbeeld middels een referendum.
.
Economie en toerisme:
Standpunt over vakantiewoningen Enkhuizer Zand is bekend, daar is de SP immers meteen al op afgeserveerd..
Een passantencamping in welke vorm dan ook, is een behoorlijk vage beschrijving, dat zou kunnen inhouden een plek voor 3 tenten of handhaving van het huidige,uitbreiding, welke kant wil men nu op? Dit wordt dan ook duidelijk een discussiepunt.
Opvallend is dat de kleine ondernemers nergens worden genoemd, terwijl deze heel belangrijk en broodnodig zijn in Enkhuizen om de economie op gang te houden, zij houden met moeite het hoofd boven water en deze groep verdient dan ook alle aandacht.

Middelen:
Als wij dit onderdeel doornemen, bekruipt ons het onbehagelijke gevoel dat men nu al een soort van ontsnappingsclausule inbouwt om de burger op kosten te jagen op allerlei gebied, de SP zal hier zeker zeer stevig de vinger aan de pols houden, vooral waar het de rioolbelasting betreft, het kan niet zo zijn dat men het falen uit het verleden om de OZB en rioolbelasting niet gescheiden te innen nu via de burger onder het mom van kostendekkende maatregelen op hoge aanslagen kosten te trakteren.

Over burgerinspraak, de laatste wil de SP dit nog kwijt:
Wij zien helemaal niets terug van de tijdens de campagne door alle partijen luidkeels aangekondigde intentie om de politiek dichter bij de burger te brengen, er wordt in deze niets wezenlijks voorgesteld waar de burger echt iets mee kan of aan heeft, de omschrijving om de burger meer te betrekken bij besluitvorming is een wassen neus, zie de begrijpelijke commotie rondom de gedoogvergunning voor een coffeeshop, als men dat bedoelt men de burger meer betrekken hebben wij toch iets heel anders voor ogen.Wij verwachtten dan ook dat gedane beloftes in de verkiezingstijd worden omgezet in daden.

Over de voordracht wethouders:
Met de voordracht van Dhr. Franx en Dhr. V. Pijkeren zal de SP instemmen, met als toevoeging dat wij Dhr. v. Pijkeren veel wijsheid en kracht toewensen en hopen dat zich geen herhaling van 2004 zal voordoen.Gezien het feit dat Dhr. Bode naar de mening van de SP de vorige raad niet of onvolledig heeft geinformeerd over Breedband, heeft de SP geen vertrouwen in de kandidaatstelling voor een wethouderschap. Het zal u niet verbazen dat we derhalve niet zullen instemmen met de benoeming van Dhr. Bode.

Dank u wel

Link naar coalitieakkoord 2006-2010