Raad 1/3/11: bezuinigingen, hockey, voorrang

2 maart 2011

Raad 1/3/11: bezuinigingen, hockey, voorrang

Na de raadsvergadering spraken we met de raadsleden over het proces van de bezuinigingen. Het bestuursakkoord laat op zich wachten, dus wat nu. Ik ben erg tevreden over wat nu is afgesproken:
- college maakt voorstel voor alleen 1 mln ten behoeve van de kadernota
- raad amendeert zo nodig het voorstel, maar wel met dekking
- burger betrekken wordt geen groot participatietraject, meer "informeren", bijv. in de Drom
- pas als bestuursakkoord er is evt. meer.
- stuurgroep -die *dus* bijna niets meer te doen heeft- gaat alleen over hoe communiceren naar burger. Het lijkt me logisch dat dit minder uitgebreid hoeft te zijn dan een stuurgroep die een heel traject "begeleidt".
Ik ga er van uit dat zowel college als raad begrijpt dat het weinig zin heeft om geen rekening te houden met alle voorstellen en feiten die er al liggen.

Hockey Initiatief Enkhuizen: mooi initiatief, sport staat bij ons hoog op de lijst niet op te bezuinigen zaken. Het klopt dat zaken als Immerhorn sportvelden en kleedkamers, maar ook andere initiatieven als Boules, die aandacht verdienen, en die komt er wat ons betreft ook. Wel reageerde ik op partijen als VVD-D66 die het bedrag maar een kleinigheid vinden: als je kijkt naar de subsidieplafonds voor de verschillende clubs en verenigingen in Enkhuizen is het een fors bedrag.

Die 30000 euro, want het is een herinrichting niet alleen een verkeersbesluit, hebben we niet over voor de kruising Venedie/Dijk. Beter is een goedkopere oplossing. Na discussie werd toegezegd het mee te nemen in de evaluatie van het verkeersplan (derde kwartaal 2011).