h

Commissie BOFS september: Wet Investeren Jongeren

21 september 2010

Commissie BOFS september: Wet Investeren Jongeren

Wet Investeren Jongeren
Bij dit agendapunt werden vel vragen niet beantwoord

Ik heb een memo gelezen van de VNG over deze wet waarin zij aangeven niet blij te zijn met deze nieuwe wet. Wet WIJ jaagt gemeente op kosten. WWB volstond ook. Veel samenwerking via regionale actieplannen met scholen, werkgevers enz. De wet WIJ verplicht om jongeren voorrang te geven. Door aankomende bezuinigingen- kans groot dat dit gaat ten koste van zittende bestand, zoals alleenstaande ouders en ouderen. Invoering wet WIJ vergt veel extra mankracht. Per 1 juli moeten er voor jongeren werk- en leerwerkplekken beschikbaar zijn. Er worden geen extra middelen beschikbaar gesteld om kwetsbare jongeren in beeld te krijgen, maar gemeenten moeten wel wet onder de aandacht brengen. Heb berichten gelezen dat veel jongeren de weg naar Wet WIJ niet weten en spaargeld opmaken of leven op kosten ouders.

Hoe meer jongeren vroegtijdig school verlaten hoe groter het beroep op de Wet WIJ zal zijn. Met name op MBO-opleidingen is de uitval groot.

Werk gaat voor opleiding. Wij zouden dit graag andersom zien. Reden: met opleiding is de kans groter op een blijvende baan. Gevaar bestaat dat werknemer een jongere die 23 wordt vanwege min. Jeugdloon.

In een krantenartikel las ik dat in Den Haag het aantal jongeren zonder opleiding en werk 3x zo hoog is dan waarvoor middelen wordt verkregen. Daar gaat het aan 2 kanten mis voor de jongeren. Er is te weinig geld voor hun uitkering, en er zijn door de crisis onvoldoende leerwerk- en stageplekken te vinden. Allemaal verklaarbaar maar de jongeren zijn hier niet mee geholpen. Sterker nog die dreigen te worden gekort.

De wet is ingegaan per 1-10-09. Het is nu september 2010. Het raadsvoorstel is rijkelijk laat maar dat kan een voordeel hebben. Namelijk:zijn er cijfers beschikbaar over wat deze wet voor kleinere gemeentes betekent, m.a.w. loopt de gemeente Enkhuizen ook de kans dat het beroep op deze wet hoger is dan waarvoor middelen wordt verkregen.

Er is een SER-commissie (Toekomstige Arbeidsmarktpositie Jongeren) die momenteel onderzoek naar jeugdwerkloosheid doet. Zij komen tot de voorlopige conclusie dat het herstel na de crisis de jeugdwerkloosheid niet oplost, terwijl daar toch op werd gehoopt. En dat de kwalificaties van jongeren niet aansluiten bij de vraag op de arbeidsmarkt. En op vier jongeren heeft geen startkwalificatie. Dit pleit nogmaals om ervoor te zorgen dat jongeren een startkwalificatie krijgen. Bovendien zijn er tienduizenden jongeren die onder toezicht staan van Jeugdzorg. Ze zijn verwaarloosd en in hun jeugd buiten de boot gevallen. De kans is groot dat die door het vangnet heen vallen.

We hebben vervolgens de volgende aanvullende, nog niet beantwoorde, vragen gesteld.

1. De VNG geeft aan dat de invoering van de wet WIJ veel extra mankracht vergt, mede omdat voor de jongeren werk- en leerwerkplekken beschikbaar moeten zijn.
Vraag:
Denkt het college dat door de in- en uitvoering van deze wet extra ambtenaren moeten worden ingezet?

Het antwoord van de wethouder was: Als je het goed wilt doen vraagt dit extra mankracht maar we moeten het niet overdrijven.
We willen ter verduidelijking van het antwoord graag weten wat de wethouder hier precies mee bedoelt.

2. Hoe meer jongeren vroegtijdig school verlaten hoe groter het beroep op de Wet WIJ zal zijn. Met name op MBO-opleidingen is de uitval groot.

Vraag:
Vindt er regionale samenwerking plaats om uitval te verlagen?

Het antwoord van de wethouder was: De leerplichtambtenaar zit in een overleg. Er is een regionale overeenkomst voor jongeren tot 23 jaar. Dat moet nu 27 worden. Zij worden alleen op de huid gezeten als ze een uitkering aanvragen.

We willen graag ter verduidelijking weten of er overleg plaatsvindt met name gericht op de uitval op het MBO. Uit een onderzoek van de NOS uit november 2009 blijkt dat de uitvalpercentages op MBO heel hoog zijn.

3. Werk gaat voor opleiding. Wij zouden dit graag andersom zien. Reden: met opleiding is de kans groter op een blijvende baan. Gevaar bestaat dat werknemer een jongere die 23 wordt vanwege min. Jeugdloon.

Vraag:
Hoe denkt het college bovenstaand gevaar te beperken? Zijn er afspraken met werkgevers over niet beindigen dienstverband tgv een jongere jongere?

Deze vraag staat nog open.

4. In een krantenartikel las ik dat in Den Haag het aantal jongeren zonder opleiding en werk 3x zo hoog is dan waarvoor middelen wordt verkregen. Daar gaat het aan 2 kanten mis voor de jongeren. Er is te weinig geld voor hun uitkering, en er zijn door de crisis onvoldoende leerwerk- en stageplekken te vinden. Allemaal verklaarbaar maar de jongeren zijn hier niet mee geholpen. Sterker nog die dreigen te worden gekort.

Vraag:
Denkt het college, zeker met het oog op de crisis, voldoende leerwerkplekken en stageplaatsen te kunnen realiseren?

Deze vraag staat nog open.

5. De wet is ingegaan per 1-10-09. Het is nu september 2010. Voordeel kan zijn dat er al cijfers beschikbaar zijn over wat deze wet voor kleinere gemeentes betekent.

Vraag:
Zijn deze cijfers beschikbaar? M.a.w. loopt de gemeente Enkhuizen ook de kans dat het beroep op deze wet hoger is dan waarvoor middelen wordt verkregen.

Deze vraag staat nog open.

6. Vraag:
Wat doet het college met deze jongeren die door dit vangnet heen vallen. Lopen we het risico dat deze jongeren straks tot hun 27ste t.l.v. hun ouders komen of dat ze het uit het zicht verdwijnen naar daar waar we ze niet willen hebben.

Antwoord: Had alleen betrekking op het tweede deel van de vraag. Op de vraag wat het college doet voor deze jongeren is geen antwoord gekomen. Deze staat nog open.

U bent hier