Commissie BOFS september: bezuinigingen

21 september 2010

Commissie BOFS september: bezuinigingen

We vinden het jammer dat het zo lang geduurd heeft voordat er beweging kwam in het bezuinigingsdossier. Al enkele jaren geleden spraken we er over.

Het bedrag van 2.8 mln vinden we te hoog. We hoeven Enkhuizen niet kapot te bezuinigen.

Ook vinden we dat we niet helemaal op nul hoeven te beginnen. Wat ons betreft hebben we al heel wat aan de groslijsten met scenarios van nu al weer een lange tijd geleden. Daarnaast is uit de collegeonderhandelingen wat ons betreft iets moois gekomen, nl. een volgorde waarin bezuinigd wordt:

4. Bij het sluitend krijgen van de (meerjaren)begroting wordt pas in het uiterste geval op de volgende posten bezuinigd:
a. Onderhoud buitenruimte;
b. Monumenten en cultuur;
c. Ambtelijk apparaat;
d. Sport;
e. Onderwijs;
f. Sociale voorzieningen;
g. Armoede- en minimabeleid (inclusief 120%-
regelingen).
NB. De bovengenoemde volgorde geeft tevens een principe voorkeur aan: bovenaan komt als eerste voor bezuiniging in zicht, onderaan als laatste.

Bron

We hopen dat de meerderheid van de raad bij voorbaat dit uitgangspunt kan onderschrijven. Mocht iemand vinden dat het dan niet meer nodig is om op dat punt de burger(s) te raadplegen, dan zit daar een kern van waarheid in.
We voelen daarom het meest voor een alternatief traject:
- met de hiervoor genoemde uitgangspunten
- met inbreng van burgers,college en raad in de eerste 3 maanden zonder dure inhuur. ALLE groeperingen moeten hierbij bereikt worden, en de kaders zoals hierboven genoemd moeten goed duidelijk worden gemaakt. - hierna een schakelmoment: burgers en raad trekken zich terug.en schrijft het college samen met het ambtelijke apparaat een voorstel, dat tenslotte door de raad beoordeeld wordt.

Naar verluid wordt dit alles alweer een maand uitgesteld. We verwachten dan een voorstel van het college, gebaseerd op de bijdragen in de commissievergadering.